29 november 2010

Frostnupen grönkål

Det är svårt att inte prata om kylan när den känns i varje cell. Men jag ska försöka fokusera på värmen istället. Till exempel att jag tinar upp mig med en kanna Clipper citron-te. Clippers teer gör mig varm och glad. Första gången jag såg deras relativt nya förpackningsdesign blev jag till och med lite lycklig, sådär lycklig som man kan bli när man hittar något riktigt snyggt och gott och man kan köpa det. I massor.
I Malmö säljs Clipper på bland annat Morot & Annat, de kostar ca 30 kr/paket. I London drygt hälften. Det är orättvist. Hittade precis deras webbutik och funderar på att beställa lite i julklapp till mig själv...


Just nu läser jag ikapp några bloggar, vilar en trött rygg och samlar kraft inför kvällens middagslagning samt förberedelserna inför morgondagens glöggkalas för vännerna på konstcirkeln. Som vanligt kan jag inte vara måttlig, nej då det ska slås på stort. Allt ska vara hemmalagat och av bästa kvalitet. Ibland önskar jag att jag älskade Lidl och tyckte att Eldorado var ett sympatiskt märke både vad det kommer till innehåll och förpackningsdesign. Men tyvärr.

Jag tänkte dela med mig av grönkålsbruschettan jag komponerade igår till lunch. I våras var jag med och sådde i Louises grönsaksland (tyvärr missade jag sedan hela skörden och den prunkande sommargrönskan) och nu, 6 månader senare, stod där grönkålsstånden i givakt under snön. Jag lagade en svampsoppa på kastanjechampinjor och trattkantareller och till det ville vi ha något med grönkål. Vi hade en bit ljust valnötsbröd kvar så det passade bra att utgå från det. Valnötter och grönkål är ju en given kombination. Lägg därtill en air av första advent och det blir den här anrättningen:

Grönkålsbruschetta
  • grönkål
  • skal av apelsin
  • rödlök
  • vitlök
  • smör
  • russsin
  • glögg
  • salt
  • valnötsbröd
  • cheddarost
Sätt ugnen på grill plus värme, 225 grader. Rosta skivat valnötsbröd utan att det tar färg i ugnen. Under tiden fixar du toppingen. Finhacka grönkål och rödlök och dela vitlöksklyftan i två. Stek i en klick smör. Släng i några hacka russin och lite rivet apelsinskal. Slå på en skvätt glögg (jag använda Blossas vita saffransglögg) och rör runt medan det fräser och doftar ljuvligt. Smaka av med salt. Ta bort vitlöken. Smöra brödet, lägg på några skivor cheddarost och lasta på en hög grönkål. Grilla i ugnen tills det ser klart ut och osten smält.

Servera förslagsvis som tilltugg till glögg eller en soppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar