27 november 2010

Lördagsbiffar på landet

Louise och jag står och huttrar på Jupitergatan i Lund, väntar på Skåne expressen som ska ta oss till Sjöbo och sedan vidare ut till Louises hus i Tolånga. Precis när jag skulle fråga Louise detsamma så säger hon "Vad ska vi äta ikväll då?" Jag tänker, har ingen bra idé för tillfället. Nämner pumpa men vi lämnar det där. På bussen spånar vi vidare och Louise utbrister "linsbiffar" och jag kontrar med "biffar på bönor och rotfrukter". Ja, det kan ju låta lite halvcharmigt, det är lördag och vi vill laga nåt riktigt gott och "riktigt gott" är inte riktigt synonymt med bönbiffar i allas öron, det förstår jag. Men hade ni smakat biffarna vi gjorde skulle ni tänka annorlunda.
Jag kom att tänka på en väldigt god lunch jag åt på Smak för säkert två år sedan. Det var en biff gjord nästan uteslutande på rotselleri och till det fanns något med kanel och aprikos. Så med den i minnet kom vi att snickra ihop ett nytt recept.
Biffar är bra mat rent generellt tycker jag. Det är gott, relativt enkelt att laga och kan varieras i oändlighet. Jag brukar utgå från en eller två sorters rotfrukter lägga till en bönsort och så nåt ägg och en massa olika kryddor.
Idag var vi också sugna på sötpotatis, det var en association från pumpan, så det fick bli biffarnas tillbehör. Och så något salt och kladdigt till det i form av fetaost.
Medan Louise tog hand om förträngd disk snickrade jag ihop middagen och nu delar jag den med dig, kära besökare. Jag skäms för att jag glömde kameran i Malmö så nåt bildbevis blir det tyvärr inte. Tur det kanske, det hade bara orsakat avundsjuka för vi har det så förträffligt här ute på landet. I skrivande stund sitter jag mätt och belåten i en gammal Thonet-gungstol framför kaminen, ljuslågorna fladdrar i fönstren och ute ligger snötäcket vitt och vackert.
Och imorgon ska vi utforska den snötäckta grönkålen...

Rotselleribiffar med kanel & chili
8 biffar
  • 1 halv stor rotselleri
  • 2 stora eller 4 små morötter
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 burk stora vita bönor
  • 1 ägg
  • 1 halv chilifrukt, mild
  • saft av citron
  • kanel
  • olivolja & smör
  • salt & vitpeppar
Ugnsbakad sötpotatis



  • sötpotatis
  • potatis
  • olivolja
  • salt
  • citronzest
Fetaoströra

  • fetaost (riktig feta av får och getmjölk)
  • yoghurt eller creme fraiche
  • saft av citron
  • färsk rosmarin
  • salt & svartpeppar
  • smör

Värm ugnen till 250 grader. Skala och klyfta potatisarna i stora bitar. Veva runt med olivolja och salt i en ugnsfast form. Skjuts in i ugnen (ca 30 min).
Skala och finhacka löken. Stek i smör, salta och sockra lite. Skölj bönorna noga, hacka chilin och mixa ihop det med olivolja och vitlök. Riv rotselleri och morötter grovt. Blanda rivet med bönorna, ägget och löken. Pressa över en skvätt citron, riv en bit kanelstång (ja, det är lite böikgt att riva men det är det värt för smakens skull) och smaka av med salt och vitpeppar. Var försiktig men inte feg med kanelen.
Stek biffarna i smör tills de har fin färg på båda sidorna.
Mixa fetaosten med lite creme fraiche eller vad du nu har för fet och passande mjölkprodukt hemma. Smält smör i en panna och fritera rosmarinbladen tills de är knapriga. Smaka av ostmixen med salt och en liten skvätt cironsaft och ev. svart peppar och blanda till sist ned lagom mängd rosmarin.
När sötpotatisen är mjuk, har fått fin färg och smälter i munnen är den klar. Ta ut formen och veva ner finrivet citronskal (och detta är viktigt för det bryter av mot den annars lite jolmiga sötpotatisen).
Servera biffar, potatis och fetaoströra med en hög blandat grönt.
Till detta drack vi en flaska Allegrini superiore Valpolicella. Det gick fint ihop.

Smaklig spis!

Receptmakare: Maja Atterstig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar