26 november 2010

Släng maten i ugnen istället för i sopkorgen!

Den gångna veckan har Lantmännen bedrivit kampanjen Var-rädd-om-maten-veckan. De uppmanar alla att anta utmaningen att inte slänga någon mat under vecka 47. Jag tog fasta på det och har inte heller handlat några nya varor (delvis av bekvämlighetsskäl då mörkret och snön gjort cykelturen till hemköp kämpig). Och ändå har det skapats kulinariska höjdare i mitt kök. Nu är kylen dock tömd på färskvaror och i helgen reser jag till Louise i Tolånga och knaprar ur hennes förråd.

I tisdags kväll när hungern slog till hittade jag en fänkål, några paprikor och en skvätt vispgrädde i kylen och slängde ihop den här enkla och mycket goda pastarätten.  Jag har precis förstått hur enormt mycket godare nötterna blir om man rostar dem i ugnen i stället för stekpannan, så det rekommenderar jag alla att göra. De blir jämnare rostade och får en kraftigare smak och större knaprighet.

Fet fänkål i ugn 
3 port.
  • 1 st rejäl fänkål
  • 2 st paprikor
  • några krossade vitlöksklyftor
  • 2 rödlökar
  • olivolja
  • en skvätt vispgrädde
  • en skvätt god grönsaksbuljong
  • söt & stark senap
  • riven parmesanost
  • hackad persilja, fryst eller färsk
  • rivet skal av 1 eko citron
  • mandlar
  • salt & nymalen svartpeppar
  • pasta av valfri sort
Brassa på ugnen på 250 grader. Klyfta fänkålen, lökarna och paprikorna och lägg i en ugnsfast form. Veva runt med olivolja, lite pressad citron, vitlök, salt. Baka tills de blivit mjuka och lite gyllene (ca 20 min)
Rör ihop buljong, grädde, persilja, citronskal, parmesan, salt, peppar och lite lagom senap. Häll över grönsakerna i formen och låt dem gosa ihop sig ca 5-10 min i ugnen. Passa samtidigt på att ställa in en form med ett gäng mandlar och rosta dem gyllenbruna.
Koka pastan medan det andra sköter sig självt i ugnen.
Grunda en stor djup tallrik med pasta, på med grönsakerna som nu är feta och goda och toppa med hackade rostade mandlar. Jag hittade även en del kokta belugalinser i kylen som jag strösslade över alltihop för ett extra proteintillskott (och för att rädda dem från soptunnan).

Smaklig spis!

Receptmakare: Maja Atterstig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar