26 november 2010

Svart trumpetfanfar

Jag hade lovat någon sorts middag till Anders, även om han påstod att han inte behövde äta så mycket mer idag på grund av den stadiga och sena lunchen han intagit (ett resonemang som är helt obegripligt för mig som aldrig vill missa en måltid). I alla fall. Det snöade och var kallt och mörkt (precis som i föregående inlägg). Jag styrde kosan mot affären men vände igen, tänkte - Minestronesoppa!
Hemma visade det sig inte finnas de ingredienser jag brukar ha i min storbitiga variant av Minesterone så jag fick tänk om. Mindes ett recept på en svampminestrone i Monika Ahlbergs kokbok "Monikas menyer"som jag läst häromdagen. Men inte heller hade jag ingredienser till den hemma. 
Så jag öppnade helt enkelt kylen, plockade fram det som såg gott ut och improviserad. Jag hittade:
portabellosvampar, lila och gula morötter, brysselkål. I skåpet hittade jag en burk hela skalade tomater och en påse egenplockad och torkad svart trumpetsvamp samt en bit ciabatta som A lämnat någon dag tidigare. I frysen snubblade jag över en burk hemlagad buljong jag frusit in efter en betydligt ambitiösare middag samt en påse kokta svarta bönor.
Sedan skapade jag en soppa till hög musik av Yeasayer. 
Och det här är bara inspiration, ta vad du hittar hemma. Svampen och bönorna kan man variera och såklart funkar orangea morötter lika fint som lila. Hade jag haft en bit selleri hemma hade den säkert åkt ned i grytan den också. Men glöm inte vinet, parmesanen och krutongerna. Det är sånt som lyfter en sketen måltid!

Lite-av-varje-soppa
4 port.
  • 4 morötter
  • 2 portabello svampar
  • 2 lökar
  • 2 vitlökskylftor
  • 15 brysselkåls bollar
  • 1 näve torkad svart trumpet svamp
  • 1/2 burk tomater av god kvalitet
  • ca 8 dl festbuljong alt. en skvätt vin plus god buljong
  • 1 burk el. motsvarande mängd svarta bönor
  • tomatpuré
  • persilja, färsk el fryst
  • timjan, torkad
  • parmesanost
  • en bit gammalt vitt bröd
  • smör & olivolja
  • salt & nymalen svartpeppar
  • råsocker
Hetta upp smör och olja i en rejäl gryta. Finhacka löken och fräs den genomskinlig. Tillsätt portabellon i bitar, vitlök. Fräs tills svampen är god. Släng i halverade brysselkål, uppblött och grovt hackad trumpetsvamp, morötter i slantar och timjan. Veva runt och fräs på. Salta lite.
Häll på buljongen och tomaterna plus lite tomatpuré och råsocker. Låt det koka tills det smakar mustigt och grönsakerna är lagom tuggiga. Ner med bönorna och persiljan, smaka av med salt och peppar och kanske lite vinäger om det behövs syra. 
Jag tyckte att styrkan med den här soppan var de många och väl avvägda smakerna. Den blev mjuk och väldigt god. 
Servera soppan med riven parmesanost och en näve nystekta krutonger. 

Smaklig spis!

Receptmakare: Maja Atterstig


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar