25 november 2010

Varför är du här?

Därför att du vill bli hungrig!

En ny blogg och en ny bloggare bör presentera sig tycker jag. Och eftersom det så passande är jag som bestämmer här så följer nu en pretentiös och pompös presentation. Välkommen, förresten!

Maja Atterstig, en hungrig kvinna med kött på benen men utan djur i tarmen. 

Ja, det stämmer ju förvisso men det låter kanske lite grovt. I och för sig är jag ganska grov så det är väl ingen idé att försöka dölja det. Ordet är fritt och det är mitt och jag ska vara vulgär. Jajamensan.

Ja, jag är hungrig. Fem minuter efter det att jag vaknat på morgonen och sedan ungefär var tredje timme. Ibland är jag så hungrig att jag inte kan prata, det känns som käkarna hänger och tungan sladdrar. Det är en jobbig hunger men att få äta något då och känna hur kroppen, del för del, börjar fungera igen är helt fantastiskt.
Sugen är jag alltid, oftast på choklad. Näst oftast på avocado. Näst, näst oftast på ett glas bubbel.

Kött på benen, ja det har jag väl liksom de flesta. I det här fallet syftar jag på att jag flyttade hemifrån när jag var 15 och började laga mat. Då åt jag i och för sig mest pasta med tomatsås och Valio fruktyoghurt. Nu är jag 26 och lagar förvisso fortfarande tomatsås ibland men då utan den där stickiga smaken av konservburk. Men någon riktig utbildning i matlagandets ädla konst har jag inte. Jag lär mig mest genom att improvisera själv i köket och att okynnesläsa recept. 11 års matlagande är inte mycket att komma med, jag vet, men jag tycker ändå att jag lyckats utveckla en bra egen matlagningsfilosofi (mer om den sen).

Och några djur har jag som sagt inte i tarmen. Jag är med andra ord vegetarian och den här bloggen kommer innehålla vegetariska recept. Dock kommer jag inte låtsas som om det inte finns människor som väljer att äta djur utan förhoppningsvis även kunna tilltala dem och i bästa fall inspirera till en köttfri måltid. Det blir inget militant snack men en och annan piska kommer nog ändå vina genom luften.

Förutom en massa recpet på alltifrån marmelader till knäckebröd och grytor kommer jag dela med mig av tips på allt som har med mat,  ätande och drickande att göra. Historoier från middagar, recensioner av bra restauranger, berättelser från besök på fantastiska matmarknader, en och annan konstreferens samt en massa annat tugg.

Detta kommer vara viktiga beståndsdelar av bloggen:
citroner, avocado, rostade nötter och frön, ekologiska varor, hemmakokta bönor, färsk bladspenat,  parmesan, rubinröda granatäpplen, dekadens, middagar med många gäster, kakor, surdegsbröd, choklad, stora bestick, frukostorgier, vin under 100-lappen, kanel, matmarknader, min mor, kronärtskockor, nymalet kaffe, svampplockning, blå kornblomst, portvin, ugnen, ägg, lyxiga vinägrar och oljor, raw food, havremjölk, renée voltaire, björnbär, gnocchi, långkok, från grunden lagad snabbmat, soppor, mango, broccoli, grönt te, persiljerötter, ingefära, udda gamla kristallglas, lisa förare winbladh, snygg förpackningsdesign, tema middagar, färggrann mat, knaprighet, yoga, kex, fransk bondost, timjan, sallader, hemmagjord marmelad, inläggningar, fläderblomssaft, smoothies, frukt i mat, torkade osvavlade aprikoser,  hallon, skorpor, småätande, indiankrasse, vackert gammalt porslin, honung, chili, blommor, avgiftning, linneservetter, levande ljus, doft från köket ut till trapphuset, spetskål, smör

Nu är det dax att ta steget från presentation till produktion.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar