13 december 2010

Den godaste linssoppan

I gårdagens blogginlägg nämnde jag en puttrande linssoppa och nu blev den så vansinnigt god att jag bara måste dela med mig av den. Det händer titt som tätt nu förtiden att jag gör mina vanliga gamla recept men skruvar upp det hela något extra och blir mycket positivt överraskad av resultatet. Ibland utbrister jag till och med "Oj, det här är den godaste linssoppan/tomatsåsen/apelsinsalladen jag någonsin gjort!" och så känner jag mig så sjukt nöjd över att matlagningen faktiskt utvecklas.
Ett tack till Lisa Förare Winbladh på Taffel som fick mig att ta i med smöret (något jag annars fegar lite med...) Hennes sätt att rosta kryddor och inte vara rädd för åderförkalkning gav min soppa ett lyft. Här är hennes variant. Och nedan följer min egen.

Linssoppa med kokosmjölk
5 port
  • 1 tsk hel spiskummin
  • 0,5 msk hela korianderfrön
  • 8 hela svartpepparkorn
  • 0,5 msk bruna senapsfrön
  • 1 kanelstång
  • 1 rejäl bit färsk ingefära
  • 1 tsk gurkmeja
  • 1 msk garam masala
  • 8 dl grönsaksbuljong 
  • 1 burk goda tomater
  • 1 burk kokosmjölk, ej light 
  • 2 dl röda linser
  • 1 gul lök
  • 1 stor morot
  • 1 stor palsternacka
  • 4 torkade aprikoser
  • 2 msk tomatpuré
  • 1,5 msk sambal badjak
  • 50 g smör eller mer
  • färsk persilja
  • salt & ev nymald svartpeppar
Hacka lök, ingefära, morot och palsternacka ganska fint. Rosta de hela kryddfröna i en tjockbottnad gryta (jag gillar min emaljerad stora järngryta till såna här rätter) tills senapsfröna blivit grå. Släng i en stor klick smör, den hackade ingefäran och löken. Tillsätt resten av kryddorna och rör runt så det inte bränns. Häll i alla ingredienserna utom smöret och ta inte all buljong på en gång buljong utan späd allteftersom till önskad konsistens. Linserna sjunker till botten av grytan medan det puttrar så var noga med att röra om ordentligt och ofta. Koka sakta tills soppan är alldeles krämig, det tar ca 45 min. Smaka av med salt och rör ner så mycket smör som du har lust till plus en stor näve hackad bladpersilja.
Smaken blir otroligt rund och fin. Mycket kryddig och lite söt. Och det bästa av allt - jag har får äta den till lunch i dagarna tre!
Servera med mjukt bröd eller kanske finncrisp.
Smaklig spis!

1 kommentar: