23 december 2010

Dödssynder & brysselkål

Det är dan före dan och dan efter dan då jag lyckades förflytta mig 50 mil norrut med tåg (eller det blev i och för sig buss sista 15 milen men ändå, jag är så glad över att jag kom fram). Nu har jag landat hos familjen i Svartå och hittills har jag hunnit smaka mors hembakade knäckebröd, rullat tre olika sorters chokladtryffel i tre olika sorters topping, druckit irish coffee, lagat middag i form av brysselkålsgryta, postat två blogginlägg samt tjuvsmakat hemgjord kola med jordnötter och marshmallows.

Idag fick jag en förfrågan från kära Gertrud om jag inte skulle skriva något om vegetarisk julmat här på bloggen och nu är jag på ett sånt fantastiskt generöst sockerstint julhumör att jag tänker göra det på stubben. 
Det här ska jag bland annat äta och delvis laga imorgon: Svampterrin med nötter & rotfrukter, grönkålssallad med apelsin & äpple, ägghalvor med tångkaviar, majonäs & grönt, ugnsbakad omelett med katarellstuvning, mandelfrikadeller, ingefärsbrässerad brysselkål. Jag kommer även inmundiga  olika sorters hembakat bröd. Annanaspaj. Stolle. Ostar med namn som cheddar, appenzeller och gruyere samt något med mögel. Tryfflar och kolor... 
Och jag tror jag stoppar här. Det börjar liksom kännas smått perverst. Sjukt. Frosseri är en av dödssynderna får jag påminna mig om. Och just nu vill jag bara borsta tänderna och krypa till kojs.
Receptet på brysselkålsgrytan jag lagade idag är hämtat från Dagens Nyheter men jag har ändrat det en del.
Jag har gjort den här grytan två gånger och här är sex argument för att du ska laga den innan året är slut:
1. Den goda smaken! Kanel, timjan och lite citron tillsammans med de söta rotfrukterna, kålen och den något bitiga senapen. Mums.
2. Den går snabbt att laga.
3. Det är ingredienser som man (jag) ofta har hemma.
4. Den är väldigt enkel att göra.
5. Grönsakerna är i säsong nu.
6. Den kostar nästan inget men smakar massor.

Brysselkål & rotfruktsgryta
3-4 port.
  • 500 g brysselkål
  • 1 gul lök
  • 1 - 2 vitlöksklyftor
  • 2 morötter
  • 1 palsternacka
  • 1 bit rotselleri
  • 1 kanelstång
  • 1 lagerblad
  • 1 tsk timjan
  • ca 2 dl vatten
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • stora vita bönor
  • 1 eko citron, rivet skal + ev lite saft
  • salt & nymalen svartpeppar
Senapsdressing
  • matyoghurt
  • dijonsenap
  • salt
Putsa bort eventuellt skadade delar på brysselkålen och dela kålen i halvor. Skär löken i strimlor och hacka vitlöken. Skär morot, selleri och palsternacka i ganska tunna bitar. Fräs grönsakerna i en klick smör och lite olivolja i en rymlig panna med kanel, lagerblad och timjan.
Stek 4–5 minuter, rör om emellanåt. Sänk värmen, häll på vatten och smula i buljongtärning.
Låt sjuda cirka tio minuter eller tills morot och brysselkål är mjuka. Tillsätt bönorna efter halva tiden. Riv citronskalet fint och rör ner i grytan.
Smaka av med salt, peppar och ev lite citronsaft.
Rör ihop matyoghurt, senap och lite salt. 
Servera grytan med dressingen och en bit gott bröd. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar