1 december 2010

En förträfflig start

Frukost ska det handla om nu. Enligt min mormor "Det godaste målet på hela dagen!" och jag kan vara beredd att hålla med undeförstått då att det är just en god frukost. Två saker som är lätta att göra själv och som förgyller dagens första mål är jucie och müsli. De här juicen brukar jag göra om vintrarna när apelsinerna är som godast och billigast. Det är världens enklaste men också oerhört god. Ingefäran tillför både sting och lite syrlighet.

Juice
  • apelsiner
  • en bit färsk ingefära
  • ev. morot- eller mangojuice
Pressa apelsinerna, riv ner en lagom stor bit ingefära och rör om. Det är jättegott med mangojuice till, men då blir den lite sliskigare. Morotsjuice är också fint, då blir den lite nyttigare.




Och så müsli. Lite överdrivet och pretto kanske du tänker nu, att skriva om hur man gör müsli, det är ju superenkelt. Och visst, det är det. Men det finns fler små larviga misstag man kan göra på vägen till den perfekta müslin och för att undvika dem tänker jag nu utveckla det här ordentligt.
Det är många år sedan jag började göra egen müsli och några lärdomar har jag dragit under tiden. Bland annat att grynens kvalitet är av stor vikt. Jag brukar blanda olika sorters gryn som en bas och då rekommenderar jag Saltå Kvarns gryn för de är stora, hela, goda och ekologiska. Kornkammaren funkar också. Jag har även testat ICAs ekologiska och Änglamark men de lämpar sig bättra till gröt än müsli för de är små och ofta söndriga. Torkad frukt, frön och nötter brukar jag variera lite men ett måste är dinkelpuffar. Risenta har torrvaror på lösvikt i många butiker och däribland dinkelpuffar, bovetepuffar och quinoapuffar. De blir perfekt fluffig utfyllnad i en hemmablandning. En annan sak som är bra att tänka på när man rostar sin blandning i ugnen är att de olika ingredienserna är olika känsliga för värme. Torkad frukt bör till exempel blandas i först efter rostningen, likaså puffarna. Även sesamfrön, linfrön och vetegroddar är känsliga och kan blandas ner efter halva tiden i ugnen.
Här följer en ingredienslista, något att utgå från när du gör din egen blandning.

Rostad müsli
  • havregryn
  • dinkelflingor
  • rågflingor
  • solroskärnor
  • pumpakärnor
  • sesamfrön
  • linfrön, krossade eller hela
  • vetegroddar
  • mandel
  • hasselnötter
  • valnötter
  • torkade plommon, aprikoser, äppelringar, fikon, russin
  • dinkel-, bovete-, quinoapuffar
  • cornflakes
  • honung
  • kanel, kardemumma
Värm ugnen till 200 grader. Blanda gryn, nötter och kärnor på en plåt, och ta i ordentligt nu så slipper du göra en ny sats nästa vecka. Rosta 10-20 minuter beroende på tycke och smak och rör om emellanåt så det inte bränns. Blanda ner fröer och rosta några minuter till. Ta ut plåten och ös över malen kanel och kardemumma om du gillar det, men var försiktig med den sistnämnda, den kan lätt ta över. I med torkad frukt och puffar och ringla till sist över lite honung, dels för det är sött och gott, dels för att den klibbar ihop den gryniga på ett trevligt sätt. Låt svalna och ös upp i snygg burk. 
Varje morgon kommer du tacka dig själv för anträngningen och du kommer aldrig mer vilja ta i färdigköpt müsli, inte ens med tång. 
Lycka till!

Receptmakare: Maja Atterstig

Filmjölk, müsli, björnbärssylt och banan.
                              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar