26 december 2010

Fruktig grönkål

Hos familjen Atterstig i Framnäs sjungs grönkålens lov såhär i vintertid.
Det enklaste och kanske det bästa på julen är grönkålssalladen. Det är den jag längtar efter innan och det enda jag vill äta när julafton väl är över. En utmärkt sallad att laga resten av vintern, eller i alla fall till man tröttnar på tugget.
Jag ger er två versioner. Dels min mors klassiska recept och dels min egen och något förenklade veganska version. Jag har som vanligt inga måttanvisningar så ni får känna er fram. Personligen så gillar jag när det är mycket frukt, så den blir riktigt saftig. Anisen ger salladen en fin lakritssmak och min mor hälsar att 1 tesked anisfrön kan vara lagom till 2 dl gräddfil.

Mors klassiska grönkålssallad
  • grönkål
  • apelsin
  • äpple
  • russin
  • honung 
  • citron
  • gräddfil
  • anis
Pressa citron och rör ut en klick honung i saften. Lägg i russinen och låt svälla ett par timmar. Eller så blandar du citronsaft, honung och russin och blandar ner i salladen på en gång men då måste salladen få stå och dra några timmar. Skölj grönkålen, repa bort bladen från stammen och hacka den fint för hand. Skala apelsinerna med kniv så allt det vita tas bort. Tärna apelsinerna och äpplena och blanda med grönkålen i en skål.
Mortla anisfrön och rör ut med gräddfil till en dressing.
Både salladen och dressingen blir godare om den får sova i kylen över natten.

Majas variant
  • grönkål
  • apelsin
  • äpple
  • russin
  • honung 
  • citron
  • anis
  • valnötter
Skölj grönkålen, repa bort bladen från stammen och hacka den fint för hand. Skala apelsinerna med kniv så allt det vita tas bort. Tärna apelsinerna och äpplena och blanda med grönkålen. Rör ut honung i citronsaft och tillsätt en nypa salt och mortlad hel anis. Släng i en näve russin i salladen, häll på dressingen och krama in den i kålen med händerna.
Låt stå kallt ett par timmar eller över natten.
Innan du serverar salladen knäcker du ett gäng valnötter som du rostar i ugnen (ja, om du är lat går det bra i stekpannan också men det blir inte lika gott) och toppar hela kalaset med.
Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar