2 december 2010

Kylskåpsrensning = 3 x Kål

På vägen hem från kontoret kom funderingarna över vad jag skulle laga till middag. Såg framför mig fänkålen som låg i kylen, vispgrädden på hyllan och så mindes jag en soppa som Kim bjöd på en gång. Det var en riktigt finstämd strupvärmare med fänkål, mandel och lite kardemumma. Kim, hon har känslan för det där subtila i sig. Jag har lärt mig koka pasta av henne. Kim kokar pasta som ingen annan, hon har en särskild teknik för hur hon lägger i spaghettisarna i katrullen - som en solfjäder ungefär- och sedan står hon där och rör och provsmakar ända tills den är perfekt. När den väl ligger på tallriken säger hon "Pasta väntar inte, som Niklas brukar säga!".
I alla fall. Planen var soppa, jag köpte till och med lök för ändamålet, men när jag väl öppnade kylen så kom jag på andra tankar. I grönsakslådan fann jag fänkål, vitkål och grönkål. "3 x kål" tänkte jag och skrattade, vilken fattig måltid, det får det bli! Men se där fanns även en bit gräddädel och lite kesella och plötsligt såg jag ljuset.
Efter en stadig lunch på di Penco med Pontus bestående av pasta och någon typ av tomatbaserad grönsakssås var jag sugen på något nyttigt, nåt utan kolhydratschock. I ärlighetens namn ger jag inte mycket för deras vegetariska såser men pastan är riktigt fin. Dock känner man ju av den i timmar efteråt och det gillar jag inte. Men skitdetsamma med maten, för det var ju Pontus i sig som var det intressanta med lunchen. Han gav mig mycket bra kritik på bloggen, konstruktivt och idérikt. Tack Pontus! Och han deade även med sig av sina beundransvärda kommande skrivprojekt. De kommer förändra världen!
Sidospår igen.
Åter till ordningen jänta!
Kål är nyttigt och gott och det enda i grönsaksväg jag hade hemma så det fick bli en kålsallad. Lite päron och valnötter gifter sig fint med ädelost så det fick komplettera det gröna. Jag hittade också en ensam halv apelsin i kylen och även om jag vet att kombinationen ädelost/apelsin är illa så kunde jag inte låta denna enda färskvara lämnas där åt sitt öde. Men Nej jag pratar inte med mina grönsaker och Nej jag hävdar inte heller att de har känslor.
Jag vet inte om salladen förtjänar ett eget inlägg och så här mycket utrymme på bloggen utan det är nog snarare processen som är intressant. Hur en rätt blir till. Hur associationerna ser ut och hur recept jag läst för år sedan plötsligt poppar upp i minnet.
Kanske kan den här enkla kylskåpsrensarrätten ändå inspirera någon till något så här kommer receptet.

PS. Imorgon ska jag laga en riktig festmåltid och bjuda Anders på för att han är så rar och låter mig bo i hans igloo medan jag har en fransk familj inackorderad hos mig. Men det är också för att fira att jag klarat fem sjukt tidiga morgnar med bikramyoga och vad passar bättre än lyx i form av alkohol, fett och socker efter en sån galen detoxvecka. Det ska bli en lyxig middag och jag har redan lätt prestationsångest. Funderar på vad det finns för lyxiga grönsaker..? Inte kål i alla fall. Resultatet hamnar här i helgen. DS


Bakom kulisserna och det färdiga resultatet


Sallad på 3 x Kål
  • grönkål
  • fänkål
  • vitkål
  • päron
  • apelsin (bör absolut uteslutas! ta nåt annat gult istället)
  • valnötter
  • mandlar
  • torkade fikon
  • russin
  • gräddig ädelost
  • kesella
  • persilja (endast nödvändigt om man är periljoman som jag)
  • rapsolja
  • citron
  • salt
Skär och hacka och skiva kålarna. Tärna päronet och ät upp apelsinen medan du lagar maten. Knäck ett gäng vanlönnter och torr-rosta dem i en stekpanna. Pressa över några droppar citron på päronbitarna. Hacka några torkade fikon. Blanda kålarna med fikon, russin, persilja, en skvätt rapsolja (Gunnarhögs ekologiska kallpressade är min favorit, den är nötig och smakrik) och lite salt. Lasta upp salladen på en tallrik, strö över päronen och valnötterna. Mixa osten med kesellan och klicka på salladen. Ät!
Jag gjorde dubbel portion för den här salladen är nämligen godast dagen efter när kålen fått smak av rapsoljan och saltet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar