6 december 2010

Ljuset, galetterna & fröken Klackasko

Jag letar recept på galetter och hittar en artikel på aftonbladet med titeln "Franska knep som fixar din crêpe". Fabrice Cambournac gräddar pannkakor på Crêperie Fyra knop i Stockholm och säger "Man kan grädda crêpes i en vanlig stekpanna hemma om man vill. Det är ungefär som att steka pannkakor. Galette är svårare. Jag vill säga omöjligt i en vanlig stekpanna. Där är det viktigare med rätt temperatur och att gräddpannan är stor." Jag ska inte underskatta Fabrice och hans pannkaksgräddarkunskaper men jag vet att det går att steka galetter hemma, för det har jag gjort, flera gånger. Och första gången, vilken också var den allra bästa, jag åt en galette var hemma i Susannes kök och hon stekte den i vanlig panna och det finns få saker som Susanne gör i köket som jag skulle ifrågasätta, speciellt inte det som gör mig salig.
Dessutom är en stekpannestekt galette godare än ingen galette alls - som det gamla franska talesättet lyder.
Snart kommer Emma Klackasko hit och då ska jag bjuda på galetter inspirerade, för att inte säga kopierade, av Susannes. Klackaskon skulle ta med sig en flaska Crément och här i kylen finns fransk torr cidre Boulard. Det kan bli en bra måndagkväll.
Återkommer med rapport.

Håll till godo med bilden av ljuset jag åt till lunch. Det är något man får försöka fånga så här i dystertider.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar