11 december 2010

Sensuella saffransrisotton

Tarmolito tog schalottenlöken i sin hand och betraktade den försiktigt. Det var första gången för honom. Aldrig hade han haft den här typen av kontakt med den avlånga, milda lökväxten tidigare. Visst hade han smakat den - oh ja många gånger - så den var inte helt främmande. Men det är skillnad att ta något i sin mun och i sin hand. Han gjorde ett fint snitt längs med fibrerna och avlägsnade försiktigt det spröda skalet. Färgen förvånade honom, lite blank och blek nästan ljust lila. Tarmolito hackade löken så fint att den sedan kom att smälta i det heta smöret.
"Saffran, detta afrodisakum, denna gyllene sensuella krydda, låt det väcka våra frusna känslor till liv!" sa jag och höjde glaset mot min älskling i en skål.
"Låt oss göra en risotto, krämig och tjock med lite fänkål och smak av guld." stämde Tarmolito in.
Jag bad min kompanjon agera första hackare och han gjorde det med sådan glans, sådan självklarhet, att jag för ett ögonblick trodde han fötts med en kniv i sin näve. Detta trots att det var första gången han hanterade både schalottenlöken och fänkålen. Men vem hade kunnat ana?
Jag spände ögonen i spisen och tände lågan med blicken. Smälte smöret och rörde med ömsint hand ner först löken, sedan fänkålen och avorioriset. Lät det svettas något, bli så där blankt och genomskinligt. Jag slog över vinet i en jämn stråle och lät det tränga in i varje litet korn, under konstant rörelse. När vinet sugits upp var det dax för den gyllene buljongen som fått sin färg i närkontakt med saffranet, lite i taget hällde jag över riset och rörde, intensivt och långsamt om vartannat för bästa krämighet.
Efter en halvtimme var både Tarmolito och jag yra av saffransdoft och endorfinutsöndring. Vi sjönk utmattade ner på varsin stol och intog den gyllene risotton på en bädd av grön bladspenat och med några välstekta skogschampinjoner på toppen.


Hans sensuella sätt att luta benet mot lådorna. Oh.


Saffransrisotto 
4 port.
  • 4 dl avorioris
  • 2 vitt vin
  • ca 8 dl grönsaksbuljong
  • 1/2 gram saffran
  • 2 schalottenlök
  • 1 mindre fänkål
  • smör
  • parmesanost
  • nymald svartpeppar & salt
Finhacka löken och fräs den i en stor klick smör i en tjockbottnad kastrull eller gryta. Rör ner hackad fänkål och riset. Rör ordentligt så det inte bränner fast. Slå på vinet och låt det sugas upp av riset. Rör, rör, rör. Och tillsätt buljongen blandat med saffranet lite i taget tills riset har lagom tuggmotstånd. Då vevar du ner generöst med parmesanost och smakar till sist av med salt och nymald svartpeppar.

Det är gott med svamp till. Vi använde oss av skogschampinjoner som vi skivade och stekte ordentligt i smör och olivolja samt en skvätt sherryvinäger. Lite persilja sitter heller aldrig fel. Och rikligt med salt och peppar ska man ha under tillagningen.
Men annars vet jag att skaldjur och saffranrisotto är en klassiker, om man är lagd åt det hållet.

Receptmakare: Fru Palsternacka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar