1 december 2010

Supén och dagen efter

"Kom hem till mig på glögg och nåt tilltugg efter cirkeln nästa tisdag!" sa jag till deltagarna på konstcirkeln för en vecka sen. Alla tackade ja och var mycket entusiastiska, jag likaså. Det som till en början var tänkt som en enkel tillställning med glögg och pepparkakor urartade till ett stort och mycket roligt projekt. Delvis på grund av bloggen (nu ska plötsligt allt fotograferas och skrivas om) och delvis för att jag älskar att ha folk runt mitt middagsbord, det gör mig helt lycklig, och jag ville bjuda mina vänner på något smarrigt. Någon form av jul, eller i alla fall vintertema blev det på maten.
Igår efter ett föredrag om videokonst sladdade vi hem till mig genom modden och mörkret. Gun, Dan, Gertrud, Lars, Mats, Agneta, Olof och jag. Det var en mysig kväll med massa babbel och hög ljudnivå. Gertrud kallade tillställningen en supé och det tyckte jag lät utmärkt. Jag har aldrig förstått vad supé är för något, men om det vi hade igår var supé så kan jag lova att det inte var sista gången!

Det här är vad som lagades och serverades: Grönkålspaj med valnötter & cheddarost, fänkålssallad med apelsin & oliver, bröd med aprikoser & linfrö, mjuk pepparkaka med lingon, dadel&valnötsbollar med citron samt möglig ost i form av engelsk stilton och dansk gräddädel. 
Kommentarer: Särskilt uppskattat hos mina gäster var brödet. Det är faktiskt ett enkelt sätt att imponera, det slår liksom aldrig fel. Man ska verkligen inte underskatta ett gott bröd. Och då var det här aprikosbrödet inte ens gjort på surdeg, utan det var ett vanligt nattjäst knådfritt bröd. 
Det mjuka pepparkakan var som jag befarade aningens för torr (min ängslan förlängde tiden i ugnen), men toppingen av philadelhiaost, florsocker och lingon kompenserade det något. I övrigt hade den en god och mycket kryddig smak. 
Grönkålspajen var väldigt god men egentligen blir jag inte klok på grejen med paj. Det tar oerhört lång tid att göra och det är oftast massa olika typer av mjölkprodukter och fetter i. Och ändå så känns det så enkelt när man äter den. En paj är sällan särskilt vacker eller raffinerad. Den mest bara är, men det är den å andra sidan rätt bra på.
















Dadel & valnötsbollar
  • 300 gram dadlar
  • 500 gram valnötter med skal
  • 1 citron
  • florsocker
Först och främst: Köp dadlar med kärnor som är riktigt saftiga. Lite av en garanti för att valnötterna ska vara goda är att de har skal. Så även om det är lite extra jobb så tjänar man på att skala dem själv.  Hur många gånger har man inte köpt valnötter som smakar beskt och härsket? Ett annat tips om valnötter är att förvara dem i kylen eller svalen. De och andra nötter innehåller så mycket fett så de härsknar lätt om de är i rumstemperatur. 
Använda ekologiska citroner, det borde alltid vara en självklarhet men speciellt när man ska använda skalet i matlagning.
Sådär, uppläxningen avklarad. Nu över till det korta arbetet! 
Skala valnötterna, kärna ur dadlarna och riv skalet från citronen. Lägg alla ingredienser i en matberedare och mixa det till en grynig massa. Droppa i citronsaft för att få det att gå ihop till en deg. Den exakta mängden har jag ingen koll på, jag smakar mig fram och ger mig när det smakar gott och jag lätt kan rulla små bollar av massan. 
Rulla bollar, lägg på ett fat och låt dem stå i kylen tills du serverar dem. Lägg då upp dem i en vacker skål och pudra över florsocker. 
PS. Så här gott är det med Raw food! DS




Sallad på fänkål, apelsin & oliv
  • fänkål
  • apelsiner
  • svarta oliver med kärnor
  • slätbladig persilja, färsk
  • olivolja
  • vinäger (jag tog en söt äppelcidervinäger)
  • salt & nymalen svartpeppar
  • ev. rödlök
Putsa fänkålen och skiva den tunt. Skala apelsinerna med kniv så du får borta allt det vita och skivan den. Hacka persiljan grovt. Varva ingredienserna (plus ev. mycket tunt skivad rödlök) på ett fat och toppa med oliver. Sprinkla på olivolja, vinäger och salt och peppar. 
Salladen mår bra av att stå någon/några timmar i kylen (då marineras fänkålen fint av vätskorna) men ta fram den en stund innan servering så den inte är alldeles kall. 
Som vanligt är det gott att toppa med lite nötter, till exempel rostade mandlar eller vanötter.


Dagen efter får jag nöja mig med minnena
som disken väcker. 

1 kommentar: