10 januari 2011

Brunch i Berlin - något att vänja sig vid.

Café Anna Blume, Prenzlauer Berg
Att vakna och inte veta var man är och efter typ tio sekunders förvirring minnas att man är i Berlin, att det är fredag och att Klackaskon ligger och snusar bredvid i Queensizebädden det är inte fy skam. Och så såg min morgon ut häromdagen.

Kornblume till vänster och Alpenrose till höger.

Vi rullade iväg till Kollwitzstrasse 83 i Prenzlauer Berg och steg in på Anna Blume. En restaurang jag gick förbi i somras medan jag kastade avundsjuka blickar på gästernas lyxiga trevåningsfat med frukostmat. Och den här dagen var det min tur. Jag beställde en vegetarisk blandtallrik vid namn Kornblume och Klackaskon tog en Alpenrose med mer ost och kött. Till det riktigt gott kaffe. Älskar att vara i städer där man beställer en "vanlig kaffe" och får in en god americano med varm mjölk i en liten kanna bredvid samt en minimördegskaka på fatet. Det är precis så jag vill ha det och så får man det på flera ställen i Berlin. 

Anna Blume har en skön och varm atmosfär, det känns som ett klassiskt café som funnits länge, länge (men sanningen är att det öppnade 2005). Det ligger i ett gammalt hus i en hörnlokal med utsikt mot mysiga platanalléer, breda trottoarer och shyssta restauranger. Små cafébord och soffor med höga ryggar bildar mysiga avdelningar i lokalen och det är ombonat med tyger i varma färger. De har en fin meny med många olika frukost/brunch alternativ. Och det vi åt höll mycket hög kvalitet. På min tallrik fanns flera olika sorters mjuka och hårda ostar. Färska och mer lagrade varianter. Hemmagjord aprikosmarmelad. Två olika snittbitar av crepes med spenat samt paprika/fetaost fyllning. Sallad, färsk frukt och några andra röror. Till detta en korg med olika brödsorter. Det enda jag saknade med min frukosttallrik var ett riktigt grovt och mörkt bröd. Annars var allt perfekt. Stället och maten känns lyxig men det är inte dyrt. Det är mycket mat, men inte svulligt, bara elegant. Jag skulle kunna säga att jag älskar det här stället, men det kanske är för tidigt, jag har ju bara varit här en gång.

Utanför fönstret på Anna Blume stod ett
bok-träd där folk hämtade eller ställde
in böcker.
Dag två i Berlin åt vi stadig frukost på Café Zur Rose, också det i Prenzlauer Berg. Men det var inte mycket att hurra för. En mysig och rätt sjavig lokal, okej priser, gott kaffe och bra läge vid Roza Luxemburg Platz men det gjore ändå inget starkare intryck. Kanske var det för att det var så väldigt mycket ost på frukosttallriken. Säkert sju olika sorter. Men ingen var så där riktigt smarrig.

För att avsluta på topp, på vår sista dag i storstan bestämde jag mig för att ta hjälp för att hitta ett extra bra frukostställe. Jag hittade en lista på Good Food in Berlin och efter rådslag med Emma (Klackasko) bestämde vi oss för rysk brunch på Café Datscha. Det lät som något man garanterat inte hittar i Malmö men som gärna får mätta i magen under den 8 timmar långa bilresan dit. Dessutom hade vi inte varit i Fredrichshain dittills och jag mindes att jag hört goda ord om den stadsdelen.

Café Datscha, Fredrichshain
Ännu en vacker hörnlokal i trevliga kvarter. Datscha är alltså ett café (i tysk bemärkelse med frukost, lunch, middag & bar) med ryska influenser beläget på Gabriel-Max-Strasse 1. Maten är en mix av traditionellt ryskt käk och mer nutida innovativt. På söndagar dukar de upp ett riktigt långt bord med två våningar fulladdat av ryska och tyska smårätter blandat med mer vanliga frukostingredienser som bröd, ost, yoghurt, färsk frukt och croissanter. Utbudet är överväldigande utan att kännas urvattnat och sunkigt, som det ju ofta kan bli när det handlar om buffé. Det finns varma rätter, kalla rätter  och efterrätter men den största delen består ändå av snittar. Små kulinariska munsbitar i form av blinier, rösti, ägghalvor, grönsaksrullar, morotstoppar, omeletter och massa mer. Här är det inga problem att vara vegetarian. Både jag och Klackaskon som har helt olika tycke och smak när det kommer till mat var mer än nöjda. Kaffet var strålande och priserna mer än bra. 10 euro för hela brakbuffén. 
Att det sedan är en fint inredd lokal med en till synes blandad publik gör det till ett toppenställe. Missa inte nästa gång du är i Berlin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar