16 januari 2011

Prinsessan på ärten

Om det är något jag önskar mig så är det en dagbädd. Den här ärtgröna dagbädden av Damian Williamsson är min dröm. Att få sjunka ner på de tre lager madrass efter en god måltid och slumra någon timme. Ja det vore just flott.

Dabädd av Damian Williamsson för italienska Zanotta.

Och när man då lägger sig för en stunds vila på den ärtgröna dagbädden vad ska man då ha i kistan?
Grön ärtsoppa eller den finare varianten Crème Ninon förstås.
Grön ärtsoppa är en klassiker i det Atterstigska hemmet. En soppa som tar ungefär en kvart att göra från det att man kommer på idéen till dess att den står rykande het på bordet redo att inmundigas.
En vardagsvariant som serveras med en pepparrotsklick eller en lyxvariant som serveras med vispad grädde och mousserande vin. Välj själv!




Grön ärtsoppa med pepparrotsklick
4 port.
  • 500 g frysta gröna ärtor
  • 1 gul lök
  • 8 dl grönsaksbuljong
  • smör
  • olivolja
  • salt & nymald svartpeppar
  • ev lite vinäger eller citron
  • färsk pepparrot
  • 1 burk kesella
Börja med pepparrotsklicken, den blir god om den får stå en liten stund. Finriv en bit pepparrot (spara inte på krutet här, pepparrot äter de flesta alldeles för sällan) och blanda med kesella. Smaka av med en nypa salt.
Hacka löken och fräs den i en klick smör och en skvätt olivolja tills den mjuknar. Häll i ärtorna och buljongen. Koka 8-10 minuter och mixa soppan helt slät med stavmixer. Smaka av med salt och peppar och eventuellt lite vinäger eller citron om du vill ha den bara aningens syrlig.
Servera soppan med pepparrotsklick och kanske lite rostade frön och en näve spänstiga ärtskott. Och så bröd förstås. En gång gjorde jag Anna Bergströms klassiska "Vridna baguetter" och fyllde dem med philadelphiaost och en massa hackad färsk salvia. Det var inte alls dumt till soppan kan jag lova.

Crème Ninon
4 port.
  • 500 g frysta gröna ärtor
  • 1 gul lök
  • 2 cl sherry
  • 8 dl grönsaksbuljong
  • smör
  • olivolja
  • salt & nymald svartpeppar
  • 2 dl mousserande vitt vin
  • 1 dl vispgrädde
Hacka löken och fräs den i en klick smör och en skvätt olivolja tills den mjuknar. Häll i ärtorna, sherryn och buljongen. Koka 8-10 minuter och mixa soppan helt slät med stavmixer. Smaka av med salt och peppar. Vispa grädde lätt och rör ned den och det mousserande vinet i soppan precis vid servering. Grädden ska inte blandas ut utan bli fina vita strimmor i soppan.  

5 kommentarer:

  1. Ja, grön ärtsoppa har räddat många hungriga vardagskvällar då man kommer hem alldeles för sent och alldeles för hungrig. Sjukt bra mat är det!

    Det är för övrigt en mycket charmig blogg du har. Jag verkar inte få nog av vegobloggar att följa så jag blev glad när jag hittade hit.

    SvaraRadera
  2. Fredrik
    Ja visst är det bra mat. Jag kan inte komma på någon soppa som är så enkel,billig, snabblagad och god som den här. Kul att du gillar bloggen, tycker just ordet charmig låter bra. Vi kan väl säga det från och med nu, att jag har en charmig blogg.
    Tack.

    SvaraRadera
  3. å! dagbädden får mig att tänka på vår gröna soffa vi hade när vi bodde i brickebacken. gu' ni va fin den var.

    jag har en buljongfråga. jag har aldrig gjort buljong själv och jag kommer nog inte ta mig tid de närmsta månaderna heller. men varje gång jag står i affären, eller framför spisen, och ska buljonga känns det lite tråkigt och lite hemskt. det är alltid massa grejer i som jag inte vill ha där. vet du någon god bra buljong? vet du var man kan få tag på den? har man råd med den?

    ... och just det! vad gör det för skillnad med pulverbuljong och tärningsbuljong och flytande buljong?
    det skulle inte vara värt att skaffa barn och man om jag inte var din darling något mer. du är min också.

    SvaraRadera
  4. Emelie. Såklart minns jag vår knallgröna soffa i brickebacken. Och ryamattan också. Vår gröna hörna med små plastdjur. Fint var det. En annan tid.

    Jag vet flera buljonger som är bra. Den jag använder är av märket Bio Food, en ströbuljong. Ekologisk och jättegod (för o va buljong) och finns i två sorter en som heter Lantbuljong och en som heter " utan jäst och socker". Jag brukar köpa lantbuljongen. Den kostar runt 40-lappen och finns lite här och där. Ekologiska mataffärer och andra ställen. Renée Voltaires lantbuljong stöter man på desto oftare, men den kostar säkert 60 kronor. För dyrt tycker jag.
    Jag tycker att ströbuljong är bra för den kan man slänga i i lite vadsomhelst, i vilken mängd som helst.
    Ut och köp! Lätt värt 40 spänn.

    SvaraRadera
  5. Hej raring! Måste ju passa på att kommentera här,nu när man kan! ;)
    Hoppas allt är bra i Majas fina värld. Som jag kan sakna ibland. En värld av liv, lust och tankar! :0)

    Nu har jag kikat här på din blogg och jag är lite tråkig märker jag. Som ett barn som vill ha allt serverat. Jag märker att jag fastnar extra länge och läser recepten noga, där det finns en bild till. Många härliga matbilder. Magen börjar kurra.....

    Kram fina du
    Frida.E

    SvaraRadera