23 januari 2011

Fredagsversionen av Soppa & Pannkakor


Fredagkväll och uppklädd i ny klänning och extra rött läppstift. Mingel på Moderna museet under smygvernissagen för Christian Anderssons utställning. Möter Olof på plats, han har en ICAkasse i handen med ingredienser till kvällens måltid. Vi grundar med lite dricka och några snittar. Det är fullt av folk och magen kurrar. Men innan vi ger oss av hemåt för att snickra måltid ska vi får vår konstdos. 
Jag känner mig redan uppfylld av konstupplevelser då jag tidigare under dagen fastnat i Erik Kessels fantastiska produktion av böcker. Min far hade tipsat om honom och jag kan inte säga att det var annat än mitt i prick! Tack far. 
Jag har en känsla av att ni, kära läsare, inte läser om jag skriver alldeles för långt så jag får väl hejda mig och hålla mig till att hinta om saker och ting som jag gillar och sedan fokusera på maten. 
Efter vi skummat igenom utställningen på, fastnat för några specifika verk samt lyssnat till ett (ursäkta mig) riktigt tråkigt tal av intendenten gav vi vika för våra skrikande magsäckar och lämnade Moderna för att förflytta oss til mitt bruna kök. Det var ett smart drag. 
Olof tog hand om tillagandet av crêpes, då det var han som kastat ur sig idéen på twitter tidigare och jag tog mig an soppan. Under muntert babbel och allsång till Gaby and the guns nya och helt fantastiska skiva lyckades vi skapa två riktigt fina rätter. Soppan smakade som jortärtskockssoppa brukar göra men fick en helt annan finess med grädden och cidern som tillsattes mot slutet. Alldeles len, med mycket smak och en viss fruktighet. I skåpet hittade jag mina sista torkade svarta trumpetsvampar efter sommarens session i skogen runt Svartå. De blev till grund för en topping med äpple och lite lök. Att svamp och jordärtskockor gifter sig det är ju ingen nyhet men gör det inte mindre gott för det! 
Olof gav ifrån sig de välbekanta små njutningsstönen under tiden vi åt och jag kände mig glad. Det var så himla gott. Och till detta hade Olof köpt en flaska Pinot Gris, Réserve på systembolagets rekommendation. Och jag kan återigen konstatera att de kan sina grejer där på bolaget. 


Olof & Soppa. En bra kombo.

Så sitter man där, mätt och nöjd med gott sälllskap och aningen suddig blick och kan inte ens ana vilka höjder desserten ska ta en till. Jodå, det blev en fullträff. Jag vet att den här bloggen är full av superlativ och att det kanske kan bli lite tjatigt i längden. Men vad ska jag göra? Jag kan ju inte säga att något var gott om det är orgasmiskt. Jag vill ju faktiskt att ni ska ställa er vid pannorna efter ni läst mina inlägg här. Men det jag kan lova är att jag aldrig överdriver, förskönar eller ljuger i mina upplevelsebeskrivningar.
Olof hade föreslagit "crêpes med mandel och citron" till efterrätt och det hade lett till en sökning på google. Jag fick upp massa recept med namnet Crêpes Suzette (det här, det här och det här) och det stod snart klart för mig att det var en klassisk fransk efterrätt. Men som med alla recept, även de klassiska, så finns det många varianter. Gemensamt för de flesta var i alla fall att man ska ha Grand marnier i såsen men där sa min plånbok faktiskt Nej. Jag bestämde mig för att skippa likören och komponera ett eget recept med inspiration från Crêpes Suzette och eftersom jag aldrig ätit äkta Suzettes så kan jag icke jämföra resultatet. 
Olof är inte den som är rädd för att testa och när jag lite halvt skämmigt mumlade att den enda med 40% alkoholhalt jag hade hemma var en flaska whisky så sa han bara "Bra, den tar vi!". Och det är ju rätta takter. Själv kan jag vara lite mesig ibland. Rädd för att misslyckas skulle jag tro.
I flera av ursprungsrecepten står det att man ska gnussa sockerbitar mot skalet på apelsinen för att fånga upp de aromatiska oljorna men där sätter jag faktiskt stopp! 
Varför?
1. Jag har inga sockerbitar hemma och det finns typ inget som skulle få mig att köpa hem heller. 
2. Jag gillar inte att gnussa saker mot varandra. 
3. Finlir, ibland blir jag så trött på sånt. Jag gillar stora gester i köket. Om jag hade varit köttätare är jag säker på att en köttbultyxa hade varit mitt bästa köksredskap.
Dessutom har jag inget emot att såsen blir lite tjockare, som den blir om man byter ut gnussandet mot avrivning av skal. 
Gör som ni vill, gott blir det oavsett. Och Olof han tyckte att de crêpes som flamberats i whisky var de oslagbart godaste. Jag är delad i frågan, klart är i alla fall att de fick en lite mer vuxen smak så att säga. Den största fruktigheten, syran och sötman (enligt O. kallad "sliskigheten") brändes liksom bort. 

Soppa på skockor toppad med krutonger och svart trumpetsvamp.

Jordärtskockssoppa med svamp & äppelströssel
4 port.
  • 500 g jordärtskockor
  • 2 potatisar, mjölig sort
  • 1 gul lök
  • 8 dl grönsaksbuljong
  • 1 - 2 dl vitt vin
  • 1,5 dl grädde
  • 1,5 dl torr cider
  • smör
  • salt & nymalen svartpeppar


  • svamp, t ex trattisar, svart trumpetsvamp el kantareller
  • äpple
  • schalottenlök el gul lök
  • färk timjan
  • vinäger
  • smör
  • salt & nymalen svartpeppar
  • ljust bröd, gärna surdeg

Finhacka löken och skala skockor och potatis. Tärna dem och lägg i en skål med vatten och lite pressad citron så blir inte skockorna bruna. Smält smör i en kastrull och fräs löken tills den är genomskinlig. Tillsätt skockor och potatis och fräs lite till. Slå på vinet och låt det koka in. Slå på buljongen och låt det koka tills skockorna är mjuka. Häll på grädde och koka 5 min till. Mixa soppan slät och smaka av med salt och peppar. Avsluta med att slå i cidern.

Till toppingen får du själv avgöra hur mycket du vill ha av varje ingrediens. Jag minns inte hur mycket jag använde, bara att det blev en lite hög över. 

Om du använder torkad svamp så låt den svälla i ljummet vatten medan du gör soppan. Hacka löken fint och fräs i en klick smör och en skvätt olivolja. Släng ner svampen i pannan och stek tills den vattnats ur och börjar bli klar. Salta och peppra. Skala äpplet, tärna det och låt bitarna mjukas i pannan med svampen. Klipp ned färsk timjan och smaka av med vinäger och eventuellt mer salt.

Skär brödet i skivor och tärna dem till krutonger. Stek i olivolja eller smör tills de fått en krispig yta och fin färg. Häll upp soppan i skålar, släng i krutonger och toppa med svamp- och äppelströsslet.
Smaklig spis!

Receptmakare: Maja Atterstig


Halvvägs in i efterrätten kom vi på att vi glömt kokosflaken.


Crêpes Suzette


4 port.
  • 3 ägg
  • 1 vaniljstång
  • 1 krm salt
  • ca 3 dl vetemjöl
  • 3 msk majsolja
  • ca 5,5 dl mjölk
  • majsolja till stekning
  • 100 g smör
  • 100 g socker
  • 2 apelsiner
  • 2 citroner
  • whisky eller grand marnier
  • rostade mandel- eller kokosflak
  • Vanliljglass

Lägg ägg, vaniljfrön och salt i en bunke. Tillsätt mjölet lite i taget under rörning tills det blir en slät, tjock smet. Tillsätt oljan, rör in den i degen. Späd med mjölken tills smeten blir tunn som pannkakssmet. Pensla stekpannan med olja före varje crêpes, grädda på medeltemperatur. 

Riv skalet från 1,5 apelsin och 1,5 citron. Pressa saften ur 1 citron och 1 apelsin. Rör ihop zest och saft med socker och smör. När du gräddat crêpes smälter du citrussmöret i stekpannan så det blir som en sirap. Vik crêpes i trekanter och vänd ner dem i såsen, släng på en skvätt sprit om du har lust och tänd på! Låt lågan brinna ut och servera på tallrik med en kula vaniljglass och lite mandel eller kokosflarn.

Tips: Olof meddelar att det blir en deg, inte smet och att degen lätt fastnar i vispen så det passar bra att röra med exempelvis en trägaffel istället. Men har man väl fått till en smet efter mjölken vispats ner så är den lätt att steka och det blir bra, därför vågar jag inte ändra ordningen på ingredienserna. 
Flambera inte under fläkten! Det kan bli höga lågor så var försiktig.

Receptmakare: Danyel Couet, Maja Atterstig, Olof Werngren


Det var en sån kväll då man får ha fötterna på bordet.


6 kommentarer:

  1. Olof du får kommentera om om du vill. Jag raderade det förra inlägget för det strulade i formateringen. Jag börjar bli arg på blogger. Det är inte bra. Det känns "buggigt".
    Men tack för fina fredagen.

    SvaraRadera
  2. Ok. Störigt av blogger. Ja men jag skrev bara bra. Bra kväll, bra bilder, bra bra.

    SvaraRadera
  3. Men åh! Vid det bordet önskar jag att jag satt, jag hade haft störst fötter på bordet i alla fall!

    SvaraRadera
  4. Åh vilka härliga foton, jag blir alldeles glad bara av att se dom! :-D

    SvaraRadera
  5. Uttramparen: Det hade du inte haft, för så vitt jag vet har ingen större fötter än Olof. Man kan inte tro det men det är sant. Och imorgon får du lön! Vilken matvara längtar du mest efter att få äta (köpa)?
    Behöver jag ens frågat om du klarade dig på din budget?
    Tina: Tack, tack. Jag ser det som uppmuntran att fortsätta ha ambitionen att alla inlägg ska ha bild.

    SvaraRadera
  6. Oj, har han stora fötter. Jag trodde han hade ballerinafötter. Det gick super med min budget. Det första jag köpte var nog en semla. Jag försöker hålla andan uppe. Enkelhet, enkelhet och åter enkelhet.

    SvaraRadera