13 januari 2011

Kryddig Morot & sötpotatissoppa

Bland det bästa som finns är att tillfredställa sina behov. Det gäller alla möjliga behov, inte bara behovet av dekadens. Nej det kan vara att springa om kroppen säger att den vill springa eller att slå näven i bordet om det är det man vill. Men eftersom det här är en matblogg så tänker jag främst på behovet och framförallt suget på viss typ av mat. Idag när jag äntligen tog plats vid köksbänken och började laga maten som jag är så otroligt sugen på just nu så tänkte jag "Jag lever nog för att tillfredsställa mitt sug, för att stilla min hunger och ge mig själv det jag vill ha just i stunden" men jag kan tycka att det är lite överdrivet. Jag lever inte för det, jag lever för... äsh jag vet inte varför eller för vad jag lever. Men det är något som genomsyrar mina dagar i alla fall, att liksom gå runt och känna efter. Det handlar väl om att maximera njutningen och få ut mesta möjliga av de intag som man ändå måste göra.
Idag är jag så vansinnigt sugen på morotssoppa med apelsin och under min cykeltur mellan jobbet och mataffären hann jag skissa upp ett recept i mitt huvud. Sötpotatis och koriander. Och så chili och ingefära. Mmmm. Och kokosmjölk för krämighetens skull. 
Jag vet inte vad det är med mig idag, var den här morotslängtan kommer ifrån men snart, mycket snart är den tillfredsställd. 
Och inte nog med det, jag har även haft ett överjävligt sug efter vin idag som jag precis tillfredsställt med ett mycket gott glas ekologiskt rött vin. Det var mannen på systembolaget som tipsade om nyheten Mas Louise från Côtes du Rhône, och det gjorde han sannerligen rätt i. Jag är med andra ord en smått lycklig (läs tillfredsställd) människa som skriver det här.


Soppa toppad med rostade kokosflak och persilja.

Morot & sötpotatissoppa
  • 5 morötter
  • 2 sötpotatisar, medelstora
  • 2 gula lökar
  • 1,5 pressad blodapelsin
  • 1 kruka färsk koriander
  • 2 msk färsk ingefära, finhackad
  • 7 dl grönsaksbuljong
  • 1 burk kokosmjölk
  • 0,5 tsk sambal olek
  • ca 0,5 msk spiskumminfrön, hela
  • ca 0,5 msk korianderfrön, hela
  • salt
  • olja
Rosta de torkade koriander- och spiskumminfröna ett par minuter i en panna. Ta åt sidan och mortla. Hacka löken, skala morötterna och sötpotatisarna och tärna dem. Värm en skvätt olja i en stor kastrull och fräs löken tills den nästan är genomskinlig. Tillsätt de mortlade kryddorna, sötpotatisen och morötterna och fräs en kort stund. Slå på buljong, ingefära och sambal olek och låt koka tills grönsakerna är mjuka. Slå i kokosmjölken och koka ca 5 minuter till. Sila av hälften av buljongen och mixa soppan helt slät. Tillsätt apelsinjosen och grovt hackad färsk koriander och mixa. Smaka av med salt och eventuellt mer chili och späd med resten av buljongen till önskad konsistens. 
Slå upp soppan i skålar och toppa med lite rostade kokosflak. 
Platt sesambröd, kikärtstunnbröd eller en grov macka toppa med mosad avokado är gott till. 
Så gott att man upphör. 

5 kommentarer:

  1. Åh, den där ska jag bjuda mina soppvänner på!

    SvaraRadera
  2. MMmmmmmm smarrig soppa, den kommer jag äta fler gånger!

    Idag ska jag gå och köpa mig en god ekologisk rhonare, tackar för tipset!

    SvaraRadera
  3. Lagade den idag. Supergod och väldigt mättande. Passade till en dimmig Malmöutsikt över kyrkogården. Tog vanlig God Morgon Eko Apelsin i.s.f. pressad blodapelsin och rostade/mortlade bara korianderfrön men använde vanlig mald spiskummin. Alla mina 7dl buljong gick åt för att den inte skulle bli för tjock. Precis lagom avvägt recept imho. Tack.

    SvaraRadera
  4. Så glad jag blir över att du lagade den Olof. Känns som om bloggen och kommunikationen/interaktionen med läsarna har tagit ett jättekliv. Tack för att du rapporterade och kul att du gillade den!
    Och Anna, det var en fin kväll igår. Verkligen!
    Och Emil, såklart ska du laga den, tror det är något helt i din smak!

    SvaraRadera
  5. Den där ska testat ikväll, ser ju jättegott ut!

    SvaraRadera