5 januari 2011

Picknick i en Fiat 500

Idag åt jag en helt värdelös middag (jag skulle vilja påstå att det var årets - och förra årets! - sämsta) samtidigt som jag letade efter bra vegetariska restauranger i Berlin. Imorgon åker jag och Klackaskon på en spontantur till Berlin i hennes Fiat 500 som enligt henne ska ta oss hela vägen för en bensinkostnad på 200 kronor (enkel resa). Låter lite för bra för att vara sant.
Jag hade lite bry med att komma på vad vi skulle ha i vår picknickkorg och att försöka komma på idéer om mat när man går runt på Coop vid Folkets park är - tro det eller ej- helt omöjligt. För det Coop-et är utnämnt till Sveriges minst inspirerande och dyraste mataffär. Jag hatar Coop vid Folkets park så mycket som man kan hata en mataffär.
Men jag var tvungen att komma på något, hur trött jag än var och hur mycket jag än hatade och det här är vad som kommer finnas i korgen kl 09.00 när Klackskon står utanför min port och tutar och vinkar.

Malmö - Berlin - Picknick
  • kaffe i termos
  • 1 röstångabröd
  • pålägg: smör, ost, gurka, avocado, ärtskott
  • 1 påse skumtomtar
  • 1 flaska äppelcider (på Klackaskons begäran)
  • 1 kaka mörk choklad med chilismak
  • blandade nötter och lite torkad frukt
  • 2 äpplen
  • smoothie av yoghurt, apelsin, banan, mango, kiwi, passionsfrukt
  • raggmunk med rårörda lingon
  • wilmas knäckebröd med kummin & linfrö
Ät drick ät drick. Titta ut. Lyssna på musik. Babbla. Tramsa. Försök läsa en bok. Åk lite båt. Ät lite till. Sjung högt. Småät. Somna till. Se till så inte Klackaskon somnar vid ratten. Mata henne med skumtomtar. Stanna i tyskland och köp nåt snacks. Ät det. Prata tyska.
Framme i Berlin!

Jag återkommer med mer Berlin.


En gammal Fiat 500. Klackaskons är ny. Som väl är
med tanke på säkerheten och milen.

4 kommentarer:

  1. Hej Maja, det här är Empiga empan som skriver. Får man önska? Det vore bra om man fick det, för jag har ett polentaproblem. Jag älskar grillad polenta med allt möjligt gott i, men det är så svårt med vad man ska ha till! Polenta med olika sallader är ju gott, men man skulle vilja ha något som går mycket bättre ihop rent konsistensmässigt. Du kanske hatar polenta? Jag tror, att även om du gör det, så kan du komma på den perfekta grejen att ha till.
    Sen tänkte jag lite på att du som är så härlig kanske kunde skriva lite då och då om hur man städar med citroner? Jag vet inte om du kan något om'et, men jag gissar att du gör det. Puss!

    SvaraRadera
  2. Hej Empan, jag är jätteglad för att du vänder dig till mig med dina frågor och funderinagr. Mer sånt. Maja - Matdoktorn, That's me!
    Jag är ett stort fan av polenta men har efter samtal med Polentakungen Mattias på Ronnebygatan 1 c som bor granne med min vän Anders insett att jag har behandlat polentan på helt fel sätt.
    Han berättade att bruksanvisningen som står på polentaförpackningen är helt fel. Man ska nämligen koka den mycket längre, kanske 20 min, och vispa typ oavbrutet. Vispa vispa vispa och sen i med en näve parmesan mot slutet. Jag har ännu inte testat detta, men tror helt och hållet på Mattias erfarenheter här. Polentan ska tydligen bli otroligt krämig och fin då, sen kan man ösa upp den i en form och låta den stelna i kylen och sen kan man skära den och steka upp den i en panna med olivolja eller så kan man servera den som en kräm till krispiga grejer.
    Hur tillagar du din polenta? Du skriver att du älskar grillad polenta med olika grejer i. Vad för grejer?
    Nu till det viktiga, din fråga. Vad ska man ha till?
    Till att börja med tycker jag att polentan blir så mycket godare om man river av skalet från en citron i smeten och att man kokar den i en god buljong (jag brukar använda biofoods lantbuljong).
    Tillbehör: ugnsbakade grönsaker t ex paprika, rödlök, zucchini, svampar, aubergine, blomkål. Skär i stora bitar, lägg i en ugnsfast form och veva runt i olivolja, vitlök, salt och peppar. Grilla i ugnen!
    Eller så kan du göra en ratatouille. Eller bara servera den med lite smörstekt rosmarin eller salvia och kanske ännu mer riven parmesan eller en bit fetaost. Oliver är gott till polenta.
    Eller lite färsk spenat som du fräser upp i en klick smör, lite vitlök och rejält med salt.
    Och du, ostronskivling stekt i smör. Så vansinnigt gott till polenta. En lite söt tomatsås till det.
    Oavsett vad du gör av ovanstående så är det alltid gott med krispiga salladsblad till. Och rostade nötter, kärnor eller frön. Det kan behövas som kontrast till det mjuka.
    Vad tror du, vattnas det i munnen?
    puss
    PS. Citroner och städning har jag ingen koll på. Jag gillar citroner bäst i mat. DS

    SvaraRadera
  3. Älskade maja matdoktorn! Jag tar den med ostronskivlingen! Den är min favorit mataffärssvamp och allt som man kan använda den till är bra mat!
    Jag tror jag brukar göra som din vän polentakungen nästan, koka länge, ha i (en väldigt rågad) näve parmesan på slutet och sedan steka den (men man måste skära bort kanterna som varit mot formen, de får en geleliknande yta som ser fabrikig och äcklig ut). I min polenta brukar jag ha kapris som man sköljt av noga (så att inte hela alltihopa smakar kaprisspad), urkärnade oliver, olika örter, olika ostar, en gång rosad paprika (men det var inte så gott) eller lite vad som. Nästa gång jag gör polenta ska jag definitivt ha lite citron som du skrev, det tror jag blir asabasabra! Va tror du om typ stekt portabello till, OM nu ostronskivlingen skulle vara ledsen i affären just en dagen? Jag har ganska minimala portabellokunskaper, kan man steka den bara i smör och ha goda kryddor till?

    Jo! Sen undrar jag över de smörstekta örterna! Jag har aldrig ätit örter bara so örter, stekta i smör för sig. Men det låter gott. Ska ta en semla och tänka vidare. Det blir absolut polenta till min födelsedagsmiddag i alla fall!

    SvaraRadera
  4. Portabellon kan jag höja till skyarna för den är så bra. Den är ett bra substitut till kött tycker jag. För den är så kraftig och kan tillagas på många sätt. Jag gillar att fylla dem och baka dem i ugnen. Men den är också god att steka i grova bitar i smör, olivolja, salt och peppar.
    Testa att göra recpetet på nötfylld portabello som jag bloggat om här: http://densomaterpalsternackor.blogspot.com/2010/12/trygghet-i-form-av-vanner-gratang.html Den kan nog funka super till polentan.
    Lycka till darling! Du vet att du är min darling fortfarande, även om du är gift och preggy.

    SvaraRadera