23 januari 2011

Rårisotto, sallad och svammel

Dagens recept ska mer ses som en idé eller skiss än ett recept att följa till punkt och pricka. Salladen kan man dock göra precis så som jag skrivit för där har jag för en gångs skull mätt med måttsats hur mycket av varje jag använt. Det här bloggandet får som sagt konsekvenser för mitt handlande i köket. Förr var mitt ledord höfta, nu är det kanske måtta... vad vet jag?
Något jag i och för sig inte behöver ägna mig åt någon längre tid då ett av mina nyårslöften, eller ska jag säga förhoppningar/önskningar, är att göra min högerhand till en våg under år 2011. Jag är nöjd om jag lyckas väga i 10-tal gram, krävs det större precision får digitalvågen åka fram.
Så vad tror ni? Är det möjligt?
Råris. Råris. Jag tror att antingen gillar man det eller så gör man det inte. Så ni som inte gillar råris kan hoppa härifrån direkt ner till salladen. Under en period åt jag råris var och varannan dag. Jag ska inte säga att jag förätit mig på det, utan snarare glömt bort det i kombination med att jag börjat tänka mindre på att äta nyttigt. Sedan en tid tillbaka har jag ingen fettskräck eller pastafobi. Men råriset ska få en plats i mitt liv igen för jag tycker att det är så himla gott.
Idag vevade jag ihop en risotto på råris. Dels inspirerad från Renée Voltaire och dels från mitt middagsförslag till Olof igår kväll. Självklart smakar inte detta som en klassisk risotto, no no, men se det som något helt annat och bli positivt överraskad över likheterna med risotton istället.
Angående salladen så kanske inte just kombinationen rårisotto och kål-apelsin-nöt-salladen är helt given. Men ibland så måste jag sätta stopp för mitt eviga inhandlande av matvaror. Idag har jag varit i två olika mataffärer (på okynnes) och när min ena hand rörde sig mot den dyra plastpåsen med bladspenat slog den andra handen till! Och rösten sa "Nej Maja, du har redan överskridit din matbudget flerfaldigt så det blir inga salladsblad. Du får gå hem och ta hand om din gamla rödkål istället. Du ska inte tro att bara för att du matbloggar så har du en obegränsad budget! Skärp dig!"
Och tur var väl det på sätt och vis för den här salladen blev riktigt smarrig.

Kanske ser det ut som en spya. Men som tur är smakar det desto bättre.

Rårisotto med svamp
4 port.
  • 4 dl råris, rundkorningt
  • grönsaksbuljong
  • ca 300 g svamp, t ex champinjoner och portabello 
  • 1 smal purjolök
  • 2 vitlöksklyftor
  • ca 50 g parmesanost
  • 1-2 dl vitt vin
  • färsk timjan
  • salt & nymalen svartpeppar
  • olivolja
  • en skvätt söt äppelcidervinäger
Koka råriset i buljongen enligt anvisningar på förpackningen tills det är nästan klart. Putsa och dela svampen i mindre bitar. Skär purjolöken i 0,5 cm stora ringar och hacka vitlöken. Slå en skvätt olivolja i en panna, hetta upp ordentligt och släng ner svampen, låt fräsa tills de får lite färg. I med vitlöken och purjolöken. Salta och peppra. Fräs tills svampen krympt och börjar bli god. Slå på vinet och låt puttra en stund tills ungefär hälften trängt in i grönsakerna. Vänd ner svampen i riset och riv ner parmesanosten och hackad färsk timjan. Smaka av med salt och eventuellt en liten skvätt vinäger. Rör runt ordentligt och späd eventuellt med mer buljong om den blir för klistrig. Risotton är klar när riset är lagom mjukt.
Jag åt ugnsbakad fänkål till.

Recept: Maja Atterstig


Rödkål, hasselnötter, apelsin & linser
Jag har redan glömt bort måtten så ni får höfta!
  • du puy linser
  • rödkål
  • apelsin
  • hasselnötter
  • hasselnötsolja
  • sherryvinäger
  • salt & nymalen svartpeppar
Rosta hasselnötter i ugnen på 200 grader tills skalet börjar krackelera och de är ljust bruna inuti. När de svalna tar du en näve nötter och i handen och skalar dem genom att gnugga handflatorna mot varandra. Håll dig gärna ovanför diskhon för att slippa tunna flygiga hasselnötsskal i hela köket. Mortla eller hacka nötterna grovt.
Koka linserna tills de är tuggiga i saltat vatten. Spola dem i kallt vatten och rör ned hasselnötsolja, sherryvinäger och salt och peppar. Ställ åt sidan. Strimla rödkål tunt med en osthyvel och lägg i en skål. Skär bort skalet och det vita från apelsinen och tärna den. Blanda med rödkålen.
Lägg rödkålen på ett fat, strössla över de marinerade linserna och toppa med hasselnötterna.

Receptmakare: Maja Atterstig

4 kommentarer:

  1. Det blev en Otto på rekommendationen. Min innehöll, p.g.a. bristande råvaror i kylen, dock inte samma mångfald och finess:

    Smörstekt skogschampinjon och lök med timjan och vitlök. I det koktes sedan matvete i lantbuljong med en hel del vitvinsvinäger. Salt och rikligt med vitpeppar. Mot slutet rördes sistan på brännvinsosten ner och det serverades med en näve groddar och stekta solroskärnor. Måste dock säga; supergott.

    SvaraRadera
  2. Vart köper man du puy linser? Funkar det med några andra sorts linser?
    krams

    FridaE

    SvaraRadera
  3. Förresten har du alltid såna här konstiga grejer hemma som hasselnötsolja och sherryvinäger....? ;)
    Går de använda till sallader också?

    Pöss
    FridaE

    SvaraRadera
  4. Frida: Du puy linser köper man på en bra matffär. Saltå kvarn har såna som de kallar för små gröna linser. De funkar. Belugalinser, såna svarta, är goda. Det fina med de här två sorterna är att de inte kokar sönder. Alltså väldigt bra att marinera o ha i sallader.
    Och ja, jag har en massa oljor o vinägrar av olika slag. Brukar köpa när jag är ute o reser, det är ofta billigare då. Men det finns såklsart här i Sverige också. De funkar utmärkt att ha på sallader. Supergott.
    Ikväll väntar jag Kerstin! O imorgon blir det nån sorts middag följt av ett fett blogginlägg. Håll utkik och ta hand om dig fina!
    kram

    SvaraRadera