14 januari 2011

RAW-Lunch på 3 minuter

När lunchplanen går åt pipan och hungern sätter in, det är då jag gör den här salladen. Tuggig, grov, raw och smaskig. Snygg dessutom.

Apelsin, rödbeta, rödkål, morot, avocado.

Sallad på rötter och rödkål - Aka Magentasallad 
  • 1 morot
  • 1 rödbeta
  • 1 liten bit rödkål
  • 1 avocado
  • 1 näve fröer
  • några torkade aprikoser
  • hasselnötsolja
  • en skvätt citron
  • salt
Skala moroten och rödbetan och skiva dem det tunnaste du kan. Strimla rödkålen fint. Skär bort skalet och det vita från apelsinen med en kniv och hacka fruktköttet i bitar. Hacka även aprikoserna. Lägg alltihop i en skål och slå på en skvätt olja och lite salt. Krama salladen med händerna så att kålen mjuknar och apelsinen saftar sig. Lägg upp på en tallrik och toppa med hackad avocado, lite citron och en näve blandade fröer (gärna rostade, men då är det inte raw). 
Ett sånt där gott rawfoodkex eller en grov macka med ost till kanske...
Smaklig spis!

PS. Det känns fjnatigt att påpeka men jag gör det ändå. Tugga salladen noga och ät den sakta annars får man så ont magen som jag har nu. Det är rejäla grejer för matsmältningsanordningen att ta itu med. DS

PS2. Är du rädd för att avlida av någon sorts nyttighetschock passar det fint med en riktigt fet kaka till eftermiddagskaffet. Nåt i stil med den fantastiskt feta fruktkaka à la Carl Butler som min kära bror skickade till mig på posten. Direkt efter maten är du förmodligen så mätt att du inte ens orkar tänka kaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar