13 januari 2011

Tips på matshoppning i Berlin

Klackaskon fick mig att förstå fördelen med att vara bilburen under vår resa till Berlin: Man kan handla massa massa mat med sig hem.
Min packning var x antal kilo tyngre på hemresan men allt gick väl och ingen är gladare än jag över att få installera diverse godsaker i mitt bruna fula kök.
Tänkte dela med mig av några tips på roliga mataffärer/delikatessbutiker som man som matentusiast inte vill missa.

Vi börjar på den ekologiska mataffären LPG Biomarkt som är en kedja vars butiker man hittar på flera ställen i Berlin. Vid mitt förra besök var jag i butiken på Reichenberger strasse i Kreuzberg och den här gången råkade jag som av en händelse springa in i den mycket större och bättre varianten på Kollwitzerstrasse i Prenzlauer Berg. Enligt skylten ska det vara Europas största ekologiska supermarket men jag vågar inte lita på det. Störst eller inte - bra är den i alla fall. Två våningar fullproppat med allt man kan önska sig i matväg. Och på nedre plan finns ett bageri där man kan köpa alltifrån små hemmalagade pajer till fräscha smörgåsar och kaffe. Riktigt fint. Och på övervåningen har de laddat upp med ekologisk hud och skönhetsvård från Weleda, Logona och Lavera med flera. Priserna är mycket lägre än i Sverige, det är därför det är så roligt att handla där. Det känns så otroligt lyxigt att bara gå runt där och plocka på sig, utan att ens behöva föra diskussionen om det ska vara eko eller konventionellt framställt. På den här fronten ligger Tyskland verkligen längre fram än Sverige. I Berlin finns till och med gatukök som bara säljer ekologisk mat! Seger!

Den som gillar flärd och delikatesser bör absolut inte missa det gigantiska varuhuset KaDeWe delikatessavdelning på femte våningen. Den är så stor att man går vilse. Jag har nog varit där i sammanlagt sex timmar under mina tre besök men jag har fortfarande stora svårigheter att navigera. De har allt och trettio olika alternativ av allt. Och Nej det är ju inte billigt precis, men det är kul. Och har man lite koll på priser (vilket jag förstås har) kan man till och med göra fynd! Men framförallt är det utbudet som är slående och hur tjusigt allt är och att man kan äta och handla samtidigt som man tittar på riktigt tjusiga tyska damer i leopardpäls och hatt. Mycket underhållande att sitta ner i någon av alla "barerna" och dricka en kaffe, ett glas champagne eller äta ett bakverk eller en skål musslor och samtidigt beskåda leopardtanterna som har matchat nagellacket och läppstiftet med färgen på dräkten. Lila gärna. Och inte nog med det! På sjätte och översta våningen finns en vinterträdgård med massa olika matserveringar. KaDeWe är storslaget och något skruvat paradis på jorden för en matfantast.

De här kan man stå ut med att
ha hemma på hyllan.

Under den här resan hann jag även med ett kortare besök på Gallerie La Fayettes delikatessavdelning. Mest för att jag luskat ut att de har de vackert förpakade kvalitetsteerna från Mariage Frères där. Och om man vill handla deras teer är Berlin närmaste stad att finna dem i. De hade en liten butik i källarplan på gallerian och jag blev tilltalad på franska av mannen bakom disken. Jag sniffade mig runt bland teerna och kastade lystna blickar på alla andra vackra tillbehör till en riktigt fin te-ceremoni. Till slut beslutade jag mig för två olika sorter, ett grönt och ett svart och jag kan efter att ha testdruckit dem hemma intyga att det är tipptoppte. I övrigt så var delikatessavdelningen mindre än den på KaDeWe men ändå ganska mysig.


En av alla fantastiska tekannor.
Tjusigt med glas så man kan se
tebladen veckla ut sig


Inköpslista
  • 1 burk Thé au Tibet från Mariage Frères 
  • 1 burk Nocturne Oriental från Mariage Frères 
  • valnötsolja från Berinoix 
  • eko belugalinser 
  • 1 burk eko mandelsmör 
  • Pikant-kex från Dr. Karg 
  • Classic 3-saat-kex från Dr. Karg 
  • Pennine pasta 
  • Buccatino Classico pasta 
  • 1 påse eko bananchips 
  • 1 kg torkade turkiska eko fikon 
  • 1 burk Cerises Griottes från Confiture Bonne Maman 
  • 1 burk dijonsenap från Edmond Fallot 
  • päron/mandel-choklad från Dolfin 
  • earl grey te-choklad från Dolfin 
  • mörk eko apelsin-choklad från Vivani 
  • 1 flaska Bombay Sapphire Gin 
  • 1 flaska fransk torr cider

2 kommentarer:

  1. LPG låter verkligen intressant. Hittade också en annan sida (se länken) med fler ekologiska butiker i Berlin.

    SvaraRadera
  2. Lina: Tack för länken. Ska komma ihåg de ställena nästa gång jag far med shoppingkorgen till Berlin. Och som sagt, missa inte LPG när du är i Berlin! Den är riktigt fin den affären. Just nu sörjer jag att jag bara har tio torkade fikon kvar från min ett-kilo-påse jag köpte där i januari. Det är de godaste fikon jag ätit. Det får bli en ny tur mycket snart.

    SvaraRadera