17 januari 2011

Tomatsås med anis & citron

En simpel vardagsrätt som pasta med tomatsås kan enkelt få ett lyft med lite anis, citron och ömsint behandling. Första gången jag gick i från min vanliga kryddning med basilika, chili och balsamvinäger slogs jag minst sagt över hur raffinerat det blev med de subtila lakritstonerna i bakgrunden och det friska citronskalet. Den gången var det sommar, jag hade en Tarmo och en Anders här på middag och tomaterna på Möllevångstorget reades ut. I mitt kök stod en stor skål små utsökta tomater i alla möjliga färger och jag bestämde mig för att göra sås på dem. Jag gjorde som receptet nedan men skippade smabal badjaken och använde bara 1 gul lök. Mot slutet av koktiden slog jag på vispgrädde och tomatsåsen blev alldeles len och jag minns att jag utbrast att det var den godaste tomatsås jag ätit när vi väl satt oss till bords. Anders hade med sig ett rött vin som av en ren slump passade perfekt till maten och det blev sådär bra som man knappt vågar önska när två goda vänner ska träffa varandra för första gången. Sedan somande jag och Tarmo på en madrass lyssnandes till P1s radioteater "Mrs Dalloway".

Lätt att svepas bort i minnen när det är kallt, dimmigt, måndag och tomaterna på Hemköp är ljusröda och kostar 50 kronor kilot.
Nåväl, den här mustigare varianten går inte heller av för hackor!

Pasta med tomatsås, rostad fänkål & mandel
  • 1 fänkålsstånd
  • 1-2 vitlöksklyftor
  • olivolja
  • salt
  • mandlar
  • pasta
  • parmesanost
  • tomatsås med anis & citron
Koka tomatsåsen enligt receptet nedan.
Klyfta fänkålen och skär bort stammen i mitten. Hacka vitlöken grovt. Lägg i en ugnssäker form och vänd runt med lite olivolja och salt. Baka fänkålen i ugnen på 200 grader tills den fått lite färg, ca 15 min. Ta ut formen och slå på en skvätt vatten och en skvätt citronsaft samt lite svartpeppar. Ställ in i ugnen igen och baka tills fänkålen är genommjuk.
Lägg ett gäng mandlar i en ugnssäker form och ställ in i ugnen bredvid fänkålen i ca tio minuter tills de är gyllenbruna rakt igenom.
Koka pasta och lägg upp på tallrik med tomatsås, rostad fänkål, grovt hackade mandlar och en näve  riven parmesanost.


Tomatsås med anis & citron
3-4 port.
  • 1,5 gul lök
  • 1 vitlökskyfta (om man vill)
  • 1 burk körsbärstomater, Mutti
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 dl vitt vin
  • 0,5 tsk sambal badjak
  • 0,5 - 1 tsk hel anis
  • 0,5 tsk rosmarin
  • 1 eko citron
  • 0,5 msk grönsaksbuljong, strö 
  • färsk basilika
  • vatten
  • smör & olivolja
  • salt & nymald svartpeppar
Hacka löken och vitlöken. Fräs löken i en skvätt olja och en klick smör tills den blivit genomskinlig, lägg i vitlöken, lätt mortlad anis samt rosmarin och fräs lite till. Slå på vinet och låt puttra någon minut. Häll i tomaterna, buljongen, sambal badjak och tomatpuré. Låt puttra långsamt ca 30 min. Rör då och då och späd med vatten under tiden till önskad konsistens och smakkoncentration.
Riv av skalet från citronen eller skär bort det yttersta med vass kniv och strimla fint. Tillsätt skalet och smaka av med salt och peppar. Vänd slutligen ned grovt hackad färsk basilika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar