15 januari 2011

Tre rätter för fyra & en lyckad kväll

Så var det äntligen dax för en middagsbjudning i det Atterstigska hemmet. Det har varit dåligt med bjudningar med fler än en gäst på sista tiden men det ska bli bättring det lovar jag. Igår kväll var jag så oerhört peppad på att laga mat och det av flera anledningar: 1. Det var en ny konstellation av människor som skulle samlas kring mitt bord och det är alltid spännande. Emma Klackasko och Anna från kontoret och så Sara, en vän till Anna. 2. Jag hade komponerat en meny som kändes rolig, relativt lättlagad och med rätter jag inte ätit tidigare. 3. Det var gott om tid och det var fredag.
Anna hade fått i uppdrag att fixa passande vin till de tre rätterna med hjälp av Systembolagets kunniga personal och jag hade gett mig själv friheten att bestämma över vad som skulle ätas. Efter en Gin & tonic i köket satte vi oss till bords och spisade en Morots & Sötpotatissoppa med en bit sesambröd och ett glas vitt Arthur Metz Gewurztraminer. Här hade jag gjort det lite enkelt för mig då jag kvällen innan lagat soppan så det var bara att värma på. Så oerhört smidigt. Därefter var det dax för huvudrätten och än en gång hade den fenomenala Lisa Förare Winbladh förgyllt min middagsbjudning med ännu en rätt. Den här gången med ett recept hämtat ur reportaget "Snabba gröna pastor" i Sydsvenskan. Jag är säker på att jag under den närmaste tiden kommer göra de återstående recepten från det reportaget och jag tycker att ni, kära läsare, borde ta er en titt också!
Det blev en pasta med rostad rotselleri och paprika samt färsk mejram, rostade hasselnötter och ädelost. Det var inte svårt att gissa att det skulle smaka alldeles fantastiskt. Rotselleri är en favorit hos mig, ugnsbakad paprika likaså. För att inte tala om rostade hasselnötter som jag fått pippi på. Jag fick dessutom tillfälle att använda en av lyxpastorna jag köpte på KaDeWe i Berlin. Peninne, alltså mindre penne. Och som Klackskon sa "Den pastan var värd varenda krona!".
Vid sidan av pastarätten serverades romansallad och belugalinser marinerade i hasselnötsolja, sherryvinäger och salt & peppar. I glaset en frisk och god röd italienare, Antè Barbera d'Asti, som passade alldeles utmärkt.


Sara af Hässleholm & Anna von Limhamn redo att hugga in.


Efter huvudrätten behövdes en paus samt förflytting till de mer avslappnande delarna av vardagsrummet - loungen. Lite mer vin. Lite för lite vatten och alldeles för mycket flams. Det var en superfin kväll. Sedan var det dax för kvällens chansning. En citron & ricottakaka som minst sagt satt mina nerver i gungning (är det ett uttryck?) tidigare under kvällen. Jag hade hittat ett recept, kladdigt nedskrivet på en lapp i mitt skåp och fick ett svagt minne av en eftermiddag i somras då jag som vanligt satt på kaffebaren och glodde ned i en tidning. Det var ett nummer av Mat & Vänner och jag fastnade för den här kakan, tänkte att jag skulle laga den under semesterveckan i Borrby men så blev det aldrig. Hursomhelst. Innan jag börjar gnälla över vilket slit det var att göra kakan måste jag säga att den är oerhört god, så det är värt slitet. Men, det var ett slit att göra kakan. Ojojoj. Skållning av mandel - tråkigt. Separation av sex äggulor och vitor - pilligt. Min högerarm krampade när jag var inne på avrivningen av den sjätte och sista citronen och jag tackade gud (mig själv) för att jag bett om att få låna grannfrun Henriks elvisp när det var dax att vispa smöret med sockret och senare även marängen. Jösses! Det blev en jättesmet. I min enfald tänkte jag att det skulle ta cirka 1 timme totalt att göra kakan. Jag tror vi landade på 3 timmar!
I mitt recept stod det att den - denna jättesmet med bara 1 dl vetemjöl - skulle gräddas i 35 - 40 minuter i 150 grader men det var helt åt helvete. Jag vet inte vem jag ska skylla på där, förmodligen mig själv. Men jag tror den stod inne i 90 minuter. Men egentligen, vad gör det när den blev så god sedan. Syrlig, mjuk, supersaftig och med mina favoritsmaker citron och mandel. Allt är förlåtet. Vi drack ett par glas Vecchioflorio Marsala Superiore till och åt kakan med hemmagjord plommonsylt och vaniljgrädde. Anna gav den betyget 9 spaghettistrån av 10 när det var dax för utvärdering.


Rörig pasta. Betyget blev 8 av 10 spaghettistrån.


Pasta med rostad rotselleri, paprika, hasselnötter & ädelost
4 port.
  • 2 dl hasselnötter
  • 1 liten (ca 400 g) rotselleri
  • 1 + 2 msk kallpressad rapsolja
  • 1 röd paprika
  • 0,5 msk sherryvinäger eller äppelcidervinäger
  • 0,5 dl finskuren oregano eller mejram
  • 1 dl finstrimlad bladpersilja
  • 200 g väl mogen ädelost, t ex St Agur

Till servering
  • 4 portioner nykokt pasta
  • grönsallad
  • marinerade linser 
Ställ in nötterna i ugnen och sätt den på 200°C. Ta ut nötterna när de fått färg och skalet har börjat lossna. Passa noga mot slutet när temperaturen är högre. Låt svalna.
Skär bort skalet på rotsellerin med vass kniv. Om du är ovan går det lättast om du först halverar rotsellerin, sedan skivar den i 2 cm skivor och skär bort skalet från varje skiva. Tärna i bitar 2x2 cm, ca 1 tumme tjocka. Lägg i en ugnsfast form och vänd runt med 1 msk rapsolja.
Sätt in rotsellerin bredvid nötterna och baka tills tärningarna fått lite färg. Vänd runt med paprikabitarna och fortsätt rosta tills de fått en aning färg. Ta ut och ställ åt sidan.
Gnugga bort det mesta av skalet på hasselnötterna mellan handflatorna. Mortla nötterna i en kraftig mortel eller hacka dem (de blir godare mortlade).
Koka pastan och låt den rinna av i durkslag. Blanda runt pasta, grönsaker, nötkross, 2 msk rapsolja, vinäger och örter i en stor skål. Smaka av med salt och peppar.
Lägg upp på tallrikar och strö över bitar av ädelost. Servera bums!


Dessert i loungen. Kakan matchar mattan.

Citron & ricottakaka
1 jättekaka, säkert 12 bitar
  • 250 g mandel
  • 65 g mjöl
  • 6 eko citroner
  • 225 g mjukt smör
  • 250 g socker
  • 6 ägg, separerade
  • 300 g ricotta
Sätt ugnen på 150 grader. Täck en springform (ca 26 cm) med smörat bakplåtspapper. Skålla mandel och hacka den ganska fint i matberedare och blanda sedan ner mjölet. Riv av skalet från citronerna och vispa zest, smör och socker vitt och luftigt. Tillsätt äggulorna en i taget och rör. Blanda ner mandelmjölet. Rör ut ricottan med saften från citronerna. Vispa äggvitorna till en lätt maräng. Rör ner ricottan i smeten och vänd till sist ned marängen. Häll smeten i formen och baka i ugnen i ca 35-40 min. Så stod det i mitt recept, men vid den tidpunkten var det bara en rinnade sörja så jag lät min vara inne säkert 80-90 min. Stickan var lite kletig när jag tog ut den men kakan "stannar" likt en omelett när den svalnar.
Servera med plommonsylt och vispgrädde!


Emma af Klackasko med ricottakaka tryckt mot gomseglet.


5 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder! Och kul att du gillade pastan. Passa på att rosta lite extra rotselleri till senare äventyr. Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack Lisa och Tack Olof för kommentarer. Det är bra, jag behöver lite pepp för att få igång bildflödet här på bloggen.

    SvaraRadera
  3. Kan inte annat än instämma, superfina bilder!

    SvaraRadera
  4. Sarah af Hässleholm17 januari 2011 22:29

    Maja, tack för en grym fredagskväll! Det var jättetrevligt och massa god mat! Och jag instämmer också med de andra, vilka härliga bilder! :)

    SvaraRadera