19 februari 2011

Franska små bakverk & skogsutflykt





Imorse kom en inbjudan till att följa med ut på en utflykt till bokskogen i Torup. Det är Klackaskons tillflyktsort och hon undrarde om jag ville sällskapa på en promenad. Det ville jag gärna. Solen öste på och min tidigare idé om att fara till Lund och gå på konsthallen kändes plötsligt rätt dålig.
Men i min värld finns det ingen utflykt som inte blir bättre av något gott att äta.
Kim och Joel berättade igår att de ätit fantastiska macarons från La Boulangerie så jag begav mig till det franska favortibageriet för att inhandla en varsin sockertopp till mig och Klackaskon.
Det fanns två varianter så jag tog en av varje. Den ena var ljust rosagul med små rosa glittriga strössel på och den andra var svart med små chokladbitar och kopparfärgat skimmer. Bedårande söta - inuti och utanpå.
Den ljusa marängen hade en kräm av choklad, saffran och mango och den svarta marängen hade fått sin färg av aktivt kol och hade en kräm av mjölkchoklad och anis. Så goda!
Perfekt sega maränger och rikligt med fyllning. Rekommenderas varmt. Och när jag ändå nämner La Boulangerie så måste jag slå ett slag för deras fantastiska bröd, speciellt det svarta lilla brödet med aktivt kol, russin och anis. Måste provas.
Efter en halvtimmes bilfärd satt jag där på rastplatsen med en kopp kaffe, en macaron, en sol och Klackasko. Sedan gick vi fem kilometer, gungade gunga och mådde allmänt bra.
Jag tror på att gunga. Jag blir lite lycklig av det. Jag ska gunga mer framöver.
Nu pausar jag hemma innan det är dax att börja med middagen. Klockan sju kommer Anna Wahlgren på besök och då ska vi dricka prosecco och äta ugnsbakade jordärtskockor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar