1 februari 2011

Hon vaknar till doften av nybakat bröd

Ibland är jag en god vän.
Ibland går jag hem tidigt en fredagskväll för att sätta en deg och städa lite extra inför besöket av en vän.
Ibland vaknar jag halvåtta en lördag efter 5 timmars sömn och stiger upp för att baka ut den där degen medan min vän ligger kvar i sängen och snusar.
Ibland dukar jag upp frukost för mig och min vän på det stora bordet i vargdagsrummet. Pressar blodapelsiner och river färsk ingefära. Låter henne välja bland de 5 hemmagjorda marmeladerna och kokar äggen precis så länge som hon önskar.
Det är så sällan hon är här, denna vän. Och när hon väl är det känns det alldeles speciellt. Och den känslan vill jag ska genomsyra allt, även frukosten.


Kerstin i cigarrkappan. Ett sällsynt vackert sällskap.


Nattjästa frukostbröd är ett sätt att visa uppskattning. Det är enkelt men kärleken de rymmer är komplex.
Till dig Kerstin, min böna.
För att vara på den säkra sidan gjorde jag två olika degar. Du gillade bröden med rågmjöl och hasselnötter bäst, de andra slängde du i frysen.

Recepten står den fantastiske Pain de Martin för. Men jag tog mig friheten att lägga till hasselnötter.


Två sorters nattjästa frukostbullar. 


Yoghurt, graham, sesam
10 små bullar
  • 3 g jäst
  • 400 g yoghurt (jag hade ekologisk mild naturell)
  • 300 g (5 dl) vetemjöl special
  • 90 g (1 1/2 dl) grahamsmjöl
  • 9 g ( 1 1/2 tsk) salt
På kvällen
Blanda ut jästen i yoghurten (så gott det går, man ser den knappt) och tillsätt sedan resten av ingredienserna. Rör tills allt blandats ordentligt, täck med lock eller plastfolie och låt stå i rumstemperatur under natten.

På morgonen
Sätt ugnen på full värme med en plåt eller baksten på mittenhyllan och en oöm plåt på nedre våningen. Skrapa ut degen på ett mjölat bakbord, dra ut den till en kvadrat och vik ihop den till ett litet paket, ovanifrån och underifrån, från ena och sen från andra sidan. Det är inte alls nog hur det går till eller hur det ser ut. Låt degen jäsa 40 minuter ungefär (har du bråttom lite mindre, har du sovmorgon lite mer).

Strö en näve grahamsmjöl och två nävar sesamfrö på bordet bredvid degen. Dela små bitar av degen som du rullar i mjöl- och fröblandningen och lägger på ett bakplåtspapper.
Och så skjuts in i ugnen! Dra upp papperet med bullarna på en skärbräda eller en bricka och låt det sedan glida in på den heta plåten. Lägg några isbitar eller häll en skvätt vatten på den oömma plåten. Sänkt genast till 250 grader och låt bullarna stå inne cirka 15 minuter. Håll koll mot slutet, man vill helst inte att sesamfröna blir brända.


Råg, hasselnötter, honung
10 små bullar
  • 4 dl (400 g) vatten
  • 2 tsk (10 g) jäst
  • 9 dl (540 g) rågsikt
  • eller 340 g vetemjöl special & 240 g rågmjöl
  • 1 dl rostade hasselnötter, grovt hackade
  • 1 ½ tsk (10 g) salt
  • 1 msk (25 g) honung
På kvällen
Rör ut jästen i vattnet och blanda sedan ner resten av ingredienserna. Du behöver bara röra tills allt blandats ihop ordentligt. Täck bunken med plast och ställ den i kylen över natten.

På morgonen
Skrapa ur degen på ett ordentligt mjölat bakbord. Dra ut degen till en lång rektangel, ungefär 10 cm bred och sisådär 40 cm lång. Vik sedan ihop den på längden så att den blir cirka 5 x 40 cm, det är inte så noga. Pensla på lite vatten, strö på solrosfrön och sist lite mjöl. Sätt nu på ugnen på 275 grader (eller så varmt det går) och låt degen vila medan ugnen blir riktigt varm, ungefär 30 minuter kan vara lagom. Låt en plåt stå i ugnen under tiden.

Ta ut plåten ur ugnen och ställ den på spisen eller på några grytunderlägg. Dela degen i små bitar med en bakspade (har man ingen går en stekspade eller osthyvel alldeles urmärkt) och lägg degkluttarna på den heta plåten. Eftersom plåten är varm kommer bröden inte fastna, men om man vill kan man förstås lägga ett bakplåtspapper emellan.

Och så skjuts in i ugnen! Låt bröden stå inne tills de fått ordentligt med färg på ovan- och undersidan, ca 15 min. Ta ut bröden och låt dem svalna på ett galler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar