26 februari 2011

Hur kan det vara så bra i Lund?

Jag begav mig till Lund idag med främsta mål att besöka utställningen Escape på Lunds Konsthall men också för att komma bort lite från Malmö. En utflykt, om än bara två mil bort, är alltid fint.
När jag gick omkring där i Lund så växte en känsla av avundsjuka inom mig och det på grund av alla specialbutiker inriktade på mat de har. 
De har en fungerande torghandel - även vintertid - där man kan köpa fina grönsaker och blommor och till och med franska bröd från La Boulangerie i Malmö. Det fanns till och med ett stånd med bara Krav-märkta varor. Medan man i Malmö så här års får vara tacksam om man hittar en vanlig sketen morot på det blåsig Möllevångstorget. Jag känner mig besviken och funderar på om man ska behöva fara till lillasysterstaden för att få sitt behov av matshopping tillfredsställt på lördagen. 



Ett stenkast bort från Mårtenstorget ligger Klostergatan och det måste vara Lunds bästa gata. De har Klostergatans fisk, de har en ostaffär, ett stenugnsbageri, de har Klostergatans delikatess och mer ändå. Plus att de har en saluhall i Lund! 
I Malmö är specialbutikerna utspridda och man får inte alls samma upplevelse när man går runt i staden och gör sina inköp. 



Jag hittar väldigt dåligt i Lund och har aldrig skaffat mig några favoritcaféer eller restauranger så jag visste inte riktigt var jag skulle ta vägen när hungern satte in. Som tur var hamnade jag av en slump på Klostergatan och upptäckte att nämnda stenugnsbageri, Sankt Jakobs, öppnat en servering intill sina lilla lilla butiksdel. Där inne var det mysigt, varmt, ombonat och fullt av folk. De hade ett lagom stor utbud av bakverk och mackor av olika slag och jag beställde en foccacia med en kraftig tomatsås, karamelliserad rödlök och chèvrekräm. Den var riktigt fin och så stor att jag inte orkade äta upp den. Jag ville såklart även prova deras sötsaker och föll för en liten brownie med pistagenötter och ett täcke av mandel. Den var jättegod och fet så den riktigt smälte i munnen. Till detta en god kopp bryggkaffe. Allt för en helt rimlig summa på 85 kronor. 
Det var riktigt mysigt där inne och servicen var bra så dit kommer jag ta mig fler gånger. 
Stort plus för att de hade smörgåsar med pålägg som även passar veganer. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar