12 februari 2011

Oloroso - nu fattar jag

I flera månader har jag tänkt på det här med Oloroso sherry och svamp. Jag har läst om den smått magiska kombinationen både här och där och gång efter annan förvånats över att jag ännu inte inhandlat den där undegörande vätskan på flaska.
Men så en dag, då bara händer det. Man gör slag i saken, konsulterar personalen på systembolaget och köper en flaska Oloroso. Och jag är mig evigt tacksam för det beslutet.
Och än mer tacksam är jag Margit Richert och Lisa Förare Winbladh för fin sherry-pepp och tips om koriander/sherry/svamp-kombinationen.

En kväll slängde jag ihop den här gräddiga svampsåsen med en rejäl skvätt sherry i. Det var min sherrydebut och jag tycker att det blev en fin premiärrätt värd några bloggrader.
Jag kände mig lite less på att äta pasta, det har blivit lite för mycket av den varan på sista tiden, så jag serverade såsen med hälften pasta och hälften kokta rotfrukter. Det är gott med sötman från rotfrukterna här. Och som vanligt när jag står vid pannorna toppas det med nötter, parmesan och persilja.
Smaklig spis!
Hör gärna av er om ni har tips på andra goda rätter med sherry.


Gräddig sherrysvamp till pasta
3 port.
  • 400 g svamp (jag hade portobello och champinjoner)
  • 1/2 gul lök
  • 1 liten bit rotselleri
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 dl vispgrädde
  • 2 dl grönsaksbuljong
  • 0,75 dl oloroso sherry
  • 1/2 - 1 tsk korianderfrön, rostade o mortlade
  • pasta
  • morot
  • palsternacka
  • salt
  • parmesan
  • valnötter
  • persilja
Rensa svampen och dela den i mindre bitar. Finhacka löken och rotsellerin. 
Värm en teflonpanna och släng i svampen. Stek den utan smör så vattnet kommer ur den. 
I med en klick smör, lök, vitlök, koriander och rotselleri och bryn tills allt fått fin färg. Slå på buljong, sherry och grädde och låt det puttra ihop tills det smakar fint. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar. 

Servera med pasta eller lättkokta rotfrukter i smala stavar. 
Och en sallad. 

Receptmakare: Maja Atterstig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar