4 februari 2011

Pasta med gorgonzola & fejkon

En kväll då jag väntade mig att bli bjuden på räksoppa (utan räkor) hemma hos Jonas blev planerna inställda. Han hade glömt bort ett möte och jag erbjöd mig att fixa käket istället. Och så löjligt nöjd jag var när jag knåpade hemma i mitt kök, jag tycker bara att det blir roligare och roligare att laga mat.
(Därmed inte sagt att jag inte vill bli bjuden på middag. Nej, tvärtom, jag längtar efter det.)
Jag hade köpt en stor bit gorgonzola på Möllans Ost tidigare under dagen och visste redan då när jag stod i butiken vad jag skulle använda den till - en riktigt fet pastarätt. Gorgonzola är ingen stamgäst i mitt kök, snarare än ny bekantskap. Men jag blev positivt överraskad av dess egenskaper. Fru G var generös i sin smak men samtidigt hänsynsfull mot de andra inbjudna i grytan. Hon tog absolut plats men inte på ett störigt sätt, inga divafasoner alls. Hon var fet men det var Herr grädde också och de trivdes bra ihop. Och så var hon lagom salt.

Jag använde vegetariskt bacon, av ovan nämnda Jonas helt genialt döpt till Fejkon, men om man gillar gris så kan man ju ta vanligt bacon istället. Och tycker man att det är otäckt med halvfabrikat så föreslår jag svamp istället. Jag tycker generellt att halvfabrikat är tråkigt men det det där fejkonet kan jag inte låta bli. Det är en enkel genväg till en god lite rökig smak och det är tycker jag är något av det svåraste att få till utan animalier.
Det fina med det här receptet, det som gör det till något annat än en vanlig ostsås, är kombinationen av gorgonzola, rosépeppar och basilika. Giftermål!
Jag använde ganska mycket fejkon och lök men vill man ha en såsigare sås drar man bara ned på de två ingredienserna.
Glöm inte sallad, det behövs något grönt och krispigt till den här smörjan!

Behöver jag säga att det är gott med rostade nötter till, typ hassel eller vanöt.


Mise en place. 


Pasta med gorgonzola & fejkon
4-5 port. 
  • 200 g gorgonzola
  • 3 dl matlagningsgrädde
  • ca 100 g fejkon (vegetariskt bacon)
  • 1 gul lök
  • färsk basilika, halv kruka
  • 1 bit rotselleri
  • rosepeppar
  • salt & nymalen svartpeppar
  • smör eller olivolja
  • pasta
Finhacka löken, skala och strimla rotsellerin. Förvall rotselleri några minuter tills den mjuknat något. Fräs lök, rotselleri och fejkon i en klick smör eller olivolja tills det har fått fin färg. Slå på grädden och klicka ner gorgonzolan. Låt osten smälta under omrörning och låt det koka upp. Smaka av med salt och lite svartpeppar. Strimla ner basilikan och toppa med krossad rosépeppar. 
Koka pasta och servera med såsen plus en sallad. 
Och vin, till exempel Anté från Barbera d'Asti.

Receptmakare: Maja Atterstig


Och efter två portioner pasta får man paltkoma, det borde alla veta vid det här laget. 


4 kommentarer:

  1. har du testat rökt tofu eller liquid smoke? Bästa rökta produkterna utan mord!

    SvaraRadera
  2. så tjusigt! jag såg ju nästan lite matsexig ut också!

    SvaraRadera
  3. Jonas: Matsexig - oh ja. Lite som att folk kommer vilja ha dig istället för fejkonet. Du får tagga ner, annars är det sista gången du sitter vid mitt bord och äta.

    Mart: Rökt tofu samt liquid smoke är förekommande i köket. Men jag ska erkänna att jag nog glömt bort den där flaskan i kylen. Tack för påminnelsen. Vad har du liquid smoke i?

    SvaraRadera
  4. Hm. Jag fick det visst lite fel när jag läste första gången... För mig blev det "Pasta med gorgonzola och fikon". Mmm tänkte jag, det måste jag prova. Sen såg jag vad det eg stod. Dock bestämde jag mig för att prova med fikon ändå.Så jag följde ditt recept, men använde torkade fikon istället. Det blev riktigt, riktigt smarrigt det med kan jag tala om ;)

    SvaraRadera