22 februari 2011

Persiljerotssoppa med äpple

Här får ni en enkel, mild och fruktig soppa gjord på persiljerot och äpple plus lite annat gott. Om man vill tillsätter man lite alkoholhaltig dryck eller grädde men den är fin som den är också. Jag köpte en burk murklor häromdagen men jag ska erkänna att jag varken har erfarenhet av svamp på burk eller murklor så jag blev lite villrådig. Men jag tyckte att kombinationen lät bra - persiljerot & murklor - så jag testade att steka dem ganska hårt i smör och använda dem som topping. Soppa kan kännas lite fattigt om man inte får något smaskigt ovanpå. Det kan vara rostade nötter, frön, någon sorts ost, en klick av mejeriprodukt, gröna kvistar eller lite råstekta rotfrukter. 
Jag serverade soppan på söndagens dödsannonser med lite rostat kikärtunnbröd och det var mycket gott.
Tipsa gärna om vad man kan hitta på med burk-murklor!


Tyvärr använde jag alla persiljerötter i soppan men gör jag den igen ska jag spara några, råsteka
dem och blanda med svampen.

Soppa på persiljerot & äpple med murkeltopping
3 - 4 port.
  • 300 g persiljerötter
  • 1 palsternacka
  • 2 potatisar
  • 1 gul lök
  • 1 stort syrligt äpple
  • ca 8 dl grönsaksbuljong
  • persilja
  • kallpressad rapsolja
  • salt och nymalen svartpeppar
  • (cider, vin, grädde)
Topping
  • persiljerot
  • murklor på burk
  • smör
  • salt och peppar
  • (sherry)
  • bröd
Skala rotfrukterna och tärna dem. Skala och hacka löken. Fräs alltsammans i rapsolja på medelstark värme i en stor gryta utan att det tar färg. Slå på buljong och låt koka tills grönsakerna är nästan helt mjuk. Skala och tärna äpplet och lägg i soppan. Koka en stund till och mixa alltsammans. Ner med finhackad persilja och smaka av med salt och kanske lite citron.
Om du har en skvätt (ca 1 dl) vitt vin hemma är det inga fel att piffa upp soppan med. Slå då på det innan buljongen och låt koka in. Har du lite torr cider som du tänkt dricka till soppan föreslår jag att du slänger i en skvätt (ca 1,5 dl) samtidigt som äppeltärningarna.
Föredrar du en lenare och fetare soppa så är ju grädde ett alternativ. I med den mot slutet innan du mixar ihop allting.

Slå bort spadet på murklorna och skölj dem lite. Krama ur vattnet. Skala persiljeroten och tärna den fint. Smält en klick smör i stekpannan och stek murklorna med salt och svartpeppar. Råstek persiljeroten i smör eller rapsolja och salt. Toppa soppan med svamp och rot och servera med bröd.

Smaklig spis!

Receptmakare: Maja Atterstig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar