7 februari 2011

Söndag, vänner, Alfapet, gryta, tårta osv

Ungefär varenda söndag, när söndagsångesten håller sitt hårdaste grepp, brukar jag tänka på att en söndagsmiddag i goda vänners lag hade varit bästa botemedlet. Jag tror att söndagsmiddag egentligen är det ultimata. Men gångerna jag faktiskt bjudit till veckoslutsmiddag är lätträknade.- En. Men så kände jag både kraft, initiativförmåga och framförhållning när jag i torsdags bjöd in ett gäng kamrater till Alfapetspel nämnda söndag. Ja det var mest tänkt som en spelstund men så sa jag något om att "jag ordnar något att äta också" och har jag väl sagt det så, ja då vet jag väl ungefär var det slutar. I köket. En halv dag. Jag vet inte om det är dax att tagga ner snart. Annars kanske min hjärna brinner upp och det vill jag inte, även om man då skulle kunna använda den elden till att förslagsvis grilla majskolvar i. "Bara en middag till! Bara en deg till! Bara en sil, en sista sil."Jösses Maja, det finns annat i livet än mat.- Jaha, vaddå?Ja karlar till exempel. - Blablablabla *håller för öronen och skriker*

Hur det blev en så kallad "Marockansk gryta" tänker jag inte gå in på, inte heller hur associationskedjan i val av soundtrack från orientalisk musik till Johnny Cash såg ut. Det blir bara för mycket. 



Mise en place à la Marocko

Men ni vill säkert veta hur grytan smakade: Supermegagott. Om det passade med kikärtstunnbröd till: Ja!Vilka som höll sällskap vid bordet: Kim, Joel, Olof och Jens.
Och Jens hade fått uppgift att ta med sig några gröna blad och skötsam och plikttrogen som han är knackade han på min dörr med både babyspenat och röd mangold i sin näve. Han svängde ihop en sallad av de två bladen, rostade valnötter samt en vinägrett av olja, citron och honung. Mums. 

Och efterrättskungarna Kim & Joel kom även de med bidrag i form av fransk chokladtårta. Oh, den var fin, tung och kladdig med choklad och valnötter både inuti och utanpå. Sedan var de alldeles för ödmjuka när jag frågade hur de hade gjort den och var receptet kom ifrån. Det var en "vanlig fransk chokladtårta" sa de och ryckte synkroniserat på axlarna. Ja, så låter det om man är kung i landet Efterrätt!- vanlig fransk chokladtårta.

Även Olof hade fina gåvor med sig. Han brukar ta det där med god dryck på allvar så han fick det på sin lott för tredje helgen i rad. Ale blev det. Nils Oscars India Pale Ale och Oppigårds Golden Ale. Som den mycket kritiska och kanske alltför uppriktiga person jag är så måste jag ändå säga att Ale och Marocko inte är bästa polare. I alla fall inte under mitt gomsegel. Alen blev besk. Men tanken var god nog. Och jag höll ju med om att vi skulle ha just Ale så det är inte det att jag vill skylla på någon. Inte alls. Jag vill bara inte rekommendera just den drycken till maten. Men efter maten däremot, när alfapetet dukats upp, då smakade det helt gudomligt. Kort & Gott: Ale & Alfapet = Sant <3

PS. Efterrättskungarna vann i Alfapet. Jag förlorade. Jag var en riktig sopa. DS.



"Marockansk" gryta
6 port. 
  • 1 zucchini
  • 1 fänkål
  • 1/2 liten kålrot
  • 2 palsternackor
  • 2 morötter
  • 1/2 gul lök
  • 1 röd lök
  • 2 vitlöksklyftor, krossade
  • 1 burk körsbärstomater, Mutti
  • 1 burk kikärtor (om man vill)
  • 1 dl tomatpuré
  • 7 dl grönsaksbuljong
  • 1 dl torkade aprikoser, hackade
  • 1 citron, skal & saft
  • 1 bunt bladpersilja
  • 0,5 dl färsk ingefära, hackad
  • 1 kanelstång
  • 1 msk bruna senapsfrön
  • 1 tsk korianderfrön, hela
  • 1 tsk spiskumminfrön, hela
  • 2 piripiri, torkade
  • 1 msk sambal badjak (nej det är inte sambal olek)
  • 0,5 tsk kardemummakärnor, hela
  • 1 kuvert saffran 

Tillbehör
  • svarta oliver
  • färsk koriander
  • tjockyoghurt
  • rostad mandel
  • citronklyftor
  • kikärtstunnbröd eller couscous

Skala och stycka alla grönsakerna i rätt grova bitar (se bilden av mise en place om du känner dig osäker). Rosta spiskummin, koriander, senapsfrö och kardemumma i en torr stekpanna. Ta åt sidan och mortla. 
Slå i en rejäl skvätt mild olivolja i en riktigt stor gryta och fräs alla grönsaker utom zucchini en stund. Ner med de mortlade kryddorna, ingefäran, piripirin och kanelstången. Fräs fräs fräs. På med tomater, buljong, tomatpuré, sambal badjak och saffran. Låt det småputtra tills grönsakerna börjar bli mjuka. 
Under tiden stekar du zuccinibitarna i olja och lite salt. Lägg i dem mot slutet så blir de inte så soggiga. 
Smaka av grytan och tillsätt så mycket skal och saft av citron som du anser nödvändigt. Rör även ner aprikoser, kikärtor och stekt zucchini. Låt grytan sjuda tills den är perfekt god. Strö över en mängd hackad bladpersilja precis innan ni ska äta. 
Servera förslagsvis med bröd eller couscous och tillbehören ovan. 

Receptmakare: Maja Atterstig


Jag tänkte " Jag gör en deg som nästan inte syns".

"Något med samma färg som fejkmarmorbänken."


Men sen kom Kim som kontrast tack o lov. 

Kikärtstunnbröd
15 bröd
  • 50 g jäst
  • 1 1/2 msk honung
  • 6 dl ljummet vatten
  • 1 kg vetemjöl special
  • 1 1/2 msk salt
  • 1 msk korianderfrön
  • 1 msk spiskumminfrön
  • 400 g kikärtor, mosade

Rosta kryddorna i en torr panna och mortlad dem. Låt svalna. 
Rör ut jästen i vattnet, honungen och saltet. Blanda ner mjölet och kryddorna. Knåda ner de mosade kikärtorna i degen på ett bakbord. Knåda 5 min. 
Låt degen jäsa i en skål under en duk till dubbel storlek (40-60 minuter). Dela degen i 15 bitar och kavla ut dem till 1/2 cm tjocka bröd på mjölat bakbord. Grädda två åt gången på ugnsgallret i 230 grader cirka 5 minuter. 

Receptmakare: Jamie Oliver


Joel jobbar med citronen. Det gör han bra. 


"Vanlig" Fransk chokladtårta, Olof & kaffepannan samt en Jens djupt försjunken i
förtvivlan innan han fick en sockerkick och la EXERCIS!


4 kommentarer:

  1. Ja tack för god match.

    Obs ps texttips, för att det inte ska bli dubbelt radavstånd: Antar att du skriver i ett annat program och sedan klistrar in i Blogspot/Blogger. Klistra då först in texten i texthanteraren. Sedan, i Format-menyn väljer du "Gör om till ren textfil". Sedan kan du kopiera och klistra in allt i Blogger utan att någon formatering oavsiktligen följer med. Funkar? Annars kan du också testa att köra HTML-läge istället för visuell innan du klistrar in texten i Blogger.

    SvaraRadera
  2. Olof: Tack för att du är uppmärksam men tyvärr så stämmer det inte riktigt som du säger. Blogger är dum. Jag skriver all text direkt in i bloggen och ändå så strular den till sådär ibland och det spelar ingen roll vad jag än gör. Det känns som om det är helt random men det är det väl inte misstänker jag.

    SvaraRadera
  3. Lånade ditt middagsupplägg i kväll och det blev suveränt gott! Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  4. Anna I: Så roligt, det glädjer mig!

    SvaraRadera