5 februari 2011

Var ska vi va? I köket förstås.

- Mitt kök, mitt kök, vad har ni gjort med mitt kök?
- Ingenting, ingenting, vi har intet rört på säkert 30 år. Jag svär. 

Nej men det är ju just det som är problemet! 

Jag önskar mig ett nytt kök.

Och här ser jag min chans att visa upp några fina exempel på kök man kan ha om man har tur/är rik samtidigt som jag gör lite SMYGREKLAM för en sida jag varit med och byggt. Bilderna nedan har jag fotograferat och de är hämtade från den färska och fenomenala sidan Bolaget Inspiration.

Nytt arkitektritat kök i en fin lägenhet på 1 1/2 plan på Torpgatan. Snyggt inrett av Homelab

Pytteliten men fin kokvrå. Gillar träplankorna och att ena väggen består av fönster. 

Typiskt originalkök från kulturhusen vid Sankt Knut.  Fantastisk färg. 

Avskalat och vackert. Kanske är jag lite överdrivet intresserad av mortlar. 

Favorit med lite storköks-känsla i form av gummigolv och diskbänk utan underskåp.
Originalinskåp från 40-talet.

Nytt kök från Byggfabriken i gammal stil. Så fint med den mossgröna färgen på luckorna,
perstorpsplatta och rutlagt linoleumgolv. 




5 kommentarer:

  1. Å vad fint det där näst sista köket var! Vi ska flytta snart, och jag hade hoppats på ett kök med sittplats, men det blev det inte. Linoleummatta är nog bara ok om den är svart och vitrutig. Vi har sett många hemska exempel under vårt letande. Min värsta är den oxblodsröda linoleumattan med något nästan brunt mönster. I hallen var det samma matta fast ful-grön. Synd, för vi kunde inte stå ut med dem, fast lägenheten var fantastisk annars.

    Maja, har du förresten läst bloggen "den bruna maten"? Fantastisk söndagsunderhållning. Nästan alla recept innehåller miljarders gelatinblad.

    ... och nu när jag tänkte på det så tänkte jag också på om du aldrig äter pannacotta eller om det finns ett bra alternativ till gelatin eller om du äter gelatin ibland? Din blogg är min bästa blogg.

    SvaraRadera
  2. Emelie, jag tog en titt på din blogg (som jag inte visste att du hade) och kan motvilligt konstatera att jag alltid stavat ditt namn fel och jag gjorde det här och nu - igen!
    Emilie, jag börjar nu.
    Visst är det ett fint kök, färgen och handtagen, ja det mesta.
    Var ska ni flytta?
    Jag har goda nyheter: den 10e mars kommer jag till sthlm (om jag får semester) och stannar fyra hela dagar. Är du hemma då? Vill umgås.

    Och gelatin det får jag i mig lite då och då, oftast i form av smågodis men då och då i efterrätter. Vad jag vet så finns det en vegetarisk motsvarighet som heter agar agar. Har dock aldrig jobbat med den.

    Och jag har kika lite på den bruna maten. Emil tipsade mig.

    SvaraRadera
  3. Emilie och Maja,
    Gelésocker är fantastiskt i pannacotta!

    SvaraRadera
  4. Linnéa - tack för det tipset!

    SvaraRadera
  5. Kök nummer 2 med träplankorna - Så fint!

    SvaraRadera