24 februari 2011

Världens bästa havrekrossgröt

Jag gillar gröt. Jag gillar att göra en stor sats tidskrävande gröt och sedan spara den i kylen för att bara ta fram och värma på morgonen eller närhelst jag blir sugen.
Tidigare har jag varit insnöad på olika varianter av bovetegröt men nu har jag hittat en ny favorit - havrekrossgröt. För ett par veckor sedan fanns det ett helt grötreportage i sydsvenskan söndag och ni kan ju gissa vem som låg bakom det, ja Lisa Förare Winbladh förstås. Jag antar att jag har läsare som inte får ta del av hennes fenomenala recept varje söndag och vill inget hellre än sprida den här ljuva frukost/lunch/middags-maten till så många som möjligt.

Havrekrossgröt med rostade mandlar, hallon och kardemummasocker. 


Jag brukar gå på magkänsla när det kommer till smöret och inte använda så mycket men jag tvivlar inte på att det blir godare om man gör som Lisa säger. Och det blir supergott även om man inte har nyponskalsmjöl, jag lovar.

Havrekrossgröt
6 port.
  • 2,5 + 0,75 dl havrekross
  • 12 dl vatten
  • 50 g smör
  • 0,75 tsk salt
  • kanelstång
  • 2 msk nyponskalsmjöl
  • 1 dl torkade aprikoser
  • 0,5 dl koncentrerad äppeljuice
Låt 2,5 dl havrekross, 1 liter vatten och äppeljuice stå i rumstemperatur och dra över natten i en tjockbottnad kastrull med locket på.
Smält smöret i en lite tjockbottnad kastrull och bryn sakta 0,75 dl havrekross tills det är nötfärgat. Rör ner i det blötlagda krosset. (Du kan skippa rostningen om du inte pallar. Rör i så fall ner smöret med nyponmjölet.)
Koka upp det blötlagda krosset med vätskan, salt och kanelstång. Låt sjuda på mycket svag värme 20-30 minuter tills det mjuknat ordentligt.
Rör ner nyponmjöl och aprikoser. Sätt på lock och låt stå och dra på eftervärme minst en kvart, gärna en timme. Smaka av med salt och kanske lite mer äppeljuice. Gröten ska vara milt fruktig och fyllig.

Receptmakare: Lisa Förare Winbladh (jag har förkortat beskrivningen något)


Förslag på gröt-pålägg: hallon, honung, rostade nötter och frön, banan, blåbär, rivet äpple, kardemummasocker (mortla lätt rostade svarta kardemummakärnor med råsocker).
Havremjölk är godast till tycker jag. 

Och är man ambitiös och verkligen vill få en fulländad grötupplevelse så gör man eget äppelmos à la Renée Voltaire. Lägg några torkade aprikoser i blöt över natten (glömmer du det så går det bra ändå men det blir inte lika finfördelade). Skär ett riktigt gott äpple i stora bitar, pressa över några droppar citron, släng i aprikoserna, puffa ner lite mald kanel och mixa ihop allting. Klart på nolltid. 
Det är så mycket godare än man kan ana.

2 kommentarer:

  1. Visst lyser Lisas recept upp söndagsmorgnarna lite extra! Jag blev sugen på att testa rårisgröten...

    SvaraRadera
  2. Provade det där receptet och måste säga att det var riktigt gott! Inget märkvärdigt, men havre i dess bästa form. Havrekrossen har inte den där otrevliga bismaken som havregryn kan ha. 50 gram smör var lite väl mycket för mig också och krämig konsistens får man ändå. Ja, fick insikten av detta recept att matvärlden är så mycket större än jag inser! Gröt är väl havregryn och vatten i micron eller...?

    SvaraRadera