8 mars 2011

3-rätters-tack till Anna & Ola

I söndags var det dags att tacka Anna och Ola för deras gästfrihet då de låtit mig bo i biblioteket ett tag. Mitt sätt att tacka är ofta med en middag. Jag hade bekymmer med huvudrätten och receptet nedan är inte precis det vi åt, för vi hade pasta i stället för rotfrukter och tycker man att det låter godare/enklare så är inte jag den som sätter käppar i hjulen. Anna delade ut 7 poäng av 10 möjliga till huvudrätten så helt tokigt kan det inte varit. Men så här i efterhand kan jag tycka att det brynta smöret passar bättre med rotfrukter.
I söndags var det en sån där dag då precis alla grönsakerna i affärerna (jag var i två) såg självmordsbenägna ut. Jag var inne på att göra den klassiska Burro e Salvia (pasta, smörstekt salvia och parmesan) men tyckte att det skulle bli lite för mycket med bröd till förrätt och pasta till huvudrätt. Fett och kolhydrater är ju både livsnödvändigt och gott men jag klarar inte såna färglösa rätter i större mängd så det blev en Burro e Salvia ++, kan man säga.

Förrätten är enklast tänkbara och det var just enkelheten i kombination med den goda smaken som fick Anna att generöst dela ut en 10 poängare. Ärtröran ska vara krämig, mild, söt och publikfriande. Det är inte alls tokigt att hacka ner lite mynta heller. Anna sa att den fick full pott för att det är en sån där rätt som är bra att ha i sin repertoar, något man vill kunna göra när man bara har fem minuter på sig och ändå vill impa. Vi åt den på ett surdegsbröd med valnötter från La Boulangerie som jag skivade och rostade i ugnen. Men ärtröran lämpar sig fint som dipp på ett buffébord eller att klicka på små crostinis som aptitretare.

Och sist men inte minst - desserten. Inspiration fick jag vid morgonens läsning av söndagsrecepten som hade efterrättstema. Där stod det om en seg varmvispad maräng och jag som aldrig gjort maräng kände att det var hög tid att ge mig själv den utmaningen. Jag gav mig på vansinnesprojektet att göra maräng utan elvisp men som tur var hittade jag Ola i köket som kunde byta av mig i vispandet när armen krampade. Och det var bara att konstatera: inget är så gott som handvispad maräng!
Med avstamp i marängen byggde jag en efterrätt med lite italienskt tema. Jag hatar att slänga mat så jag hittade på en kräm där jag tog till vara det som blev över i mascarpone-burken. Och har man maräng, något fett och krämigt till det så behövs det något friskt och syrligt. Bär fick det bli. Bär är lösningen på mycket enligt mig. Resultatet blev en mjukseg, frisk, fet och lagom söt efterrätt. En 10-poängare enligt Anna. Och nej hon var inte stupfull, vi hade faktiskt inte druckit en droppe!
Det var mitt fel att inget vin serverades, jag hade förträngt att vi bor i ett land där man inte kan tillfredsställa ett plötsligt vinsug eller göra en komplett spontan middag på en söndag.
Kanske bra ändå då Anna och jag redan rekorddruckit champagne i helgen. En flaska Moët & Chandon på 30 minuter. Inte så tokigt va?



Anna von Limhamn con Bruschettan som inte var stor nog.
Gröna ärt-bruschettan
4 rejäla förrätter
  • 4 stora skivor surdegsbröd
  • 250 g frysta gröna ärtor
  • 100 g mascarpone
  • 1/2 citron
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 liten knippe bladpersilja
  • salt och vitpeppar
  • ev färsk mynta
  • ev riven parmesan eller pecorino
Tina ärtorna. Mixa ihop allt i en skål med stavmixer. Smaka av ordentligt med salt och citron. Jag tycker att den ska vara mild, söt och lite lite syrlig. Det är gott att hacka i lite mynta på slutet om man har tillgång till det. Låt den stå ett tag i kylskåp innan du äter den.
Rosta gott skivat bröd i skivor i ugnen eller i stekpanna. Kanske lite olivolja på. Fördela ärtröran på brödet och ät på momangen. Det är inte alls tokigt med lite pecorino eller parmesan på toppen


Smör, smör, smör. Gott där och då men inget att äta innan en yogaklass. 


Smörig salvia med rotfrukter, ostronskivling & hasselnötter
4 port.
  • färsk salvia, 20 blad om den är kraftig annars 1 kruka svag 
  • ca 300 g palsternackor
  • ca 300 g persiljerötter
  • ca 400 g ostronskivling
  • 1,5 äpple
  • 50 g hasselnötter
  • 50 - 75 g smör
  • 1 liten knippe persilja
  • bönor, gröna långa eller svarta korta
  • salt och nymalen svartpeppar
  • kallpressad rapsolja
  • sherryvinäger
  • riven parmesan, om man är på det humöret
Skala rotfrukterna och dela dem på längden. Baka i ugnen med lite kallpressad rapsolja och salt på 200 grader tills de har fin färg och är al dente. Passa på att slänga in en form med hasselnötter och rosta dem samtidigt i cirkaa 10 minuter. När de svalnat något tar du en näve nötter och gnuggar dem mellan handflatorna över vasken så lossnar skalen lätt.
Tillred bönorna om de är färska, konserverade, frysta. 
Smält smöret i en kastrull och vänd runt det med en sked och släng i slaviabladen. Fritera dem tills de är knapriga, ta upp och låt rinna av på hushållspapper. Fortsätt bryna smöret tills det är mer transparent och gyllene. Ta av det från plattan, låt svalna något och smaka av med salt, peppar och sherryvinäger. Det ska smaka nötter och kola. 
När det är ca 5 minuter kvar tills rotfrukterna är klara smälter du smör i en panna, delar svampen i stora bitar och steker den ordentligt med salt och peppar. Skär äpplet i bitar och vänd ner det mot slutet. 
Lägg rotfrukterna på en tallrik, strö över grovt hackad persilja, på med svampen, äpplet och lite bönor. Strössla över slavian och pytsa på en lagom mängd av det brynta smöret samt hasselnötterna. 
Ät på momangen!


Den något udda serveringen samt formen på marängen gav rätten smeknamnet Italiensk fekaliemonter.


Mascarponekräm med bär & seg maräng
4 port.
  • 150 g mascarpone
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 lime, skal och saft
  • ca 3 tsk socker
  • 1 äggula

  • 3 äggvitor
  • 1,5 dl socker
  • 1/2 tsk citronsaft
  • ca 50 g mörk choklad att ha ovanpå

  • bär, t ex hallon och bjönbär
  • socker
  • ev vaniljsocker el stång
Vispa grädden mjuk och fin. Vispa äggulan och socker fluffigt. Rör ihop grädde, mascarpone, ägg och lime till en jämn smet. Smaka av så  den är lagom söt. Sleva upp i portionsglas och ställ kallt minst 2 timmar.
Tina bären om de är frusna. Jag värmde bären i en kastrull med lite socker och citronsaft så det blev mer som en kompott och lät den sedan svalna ordentligt innan servering.
För att få en seg och god maräng så vispar man den i vattenbad.
Sätt först ugnen på 125 grader. Vispa ihop äggvitor, socker och citronsaft i en rostfribunke. Ställ den i ett sjudande vattenbad på spisen och vispa för kung och fosterland. När temperaturen i marängsmeten nått 60-65 grader och den är blank och seg är den klar. Klicka då ut smeten på klädd plåt och baka dem i nedre delen av ugnen 45-60 minuter. Håll koll på dem under tiden och lita på ditt omdöme när det är dags att ta ut dem. Jag chansade för jag har aldrig gjort sega maränger förr. Viktigt är dock att de har tid att svalna innan servering så de får chans att skaffa sig den krispiga ytan.
Smält choklad i ett vattenbad och doppa marängerna däri eller dutta på lite choklad på valfritt vis.
Ta ut portionsglasen ur kylen, sleva på bärkompott eller hela bär om du föredrar det och toppa med en maräng samt lite extra limeskal.


Kvällen och veckan avslutades med ett parti yatzy och Ola slog yatzy på sexor!

2 kommentarer:

  1. TACK för en fin middag, kväll och vecka!

    SvaraRadera
  2. Anna: tack snälla, jag bor gärna hos er igen. Vi får se när det är dax att leka hotell igen. Kram

    SvaraRadera