16 mars 2011

Grönsaksgryta med indiska kryddor

På begäran från min kära vän Frida kommer här ett recept på en improviserad indisk gryta som jag och Kerstin lagade till oss tre häromdagen. Jag och Kerstin gav oss själva utmaningen att till så stor del som möjligt laga mat på det som redan fanns hemma i hennes gömmor. En bra idé när kassan är skral och det finns risk för att man ändå slänger råvaror för att de blivit liggande i kylen för länge.
Det enda vi inhandlade var ett styck limefrukt, en liten bunt persilja, en mango samt en burk tomater. Helt okej med tanke på att det var väldigt många ingredienser i grytan.
Frida, som var vår gäst, var mycket förtjust i maten så det är med glädje jag skriver den här skissen (ja jag slängde ju i det mesta jag hittade) så hon, och kanske även du, kan laga den här rätten, eller något liknande, hemma.


Frida och grytan hemma hos Kerstin. 


Grönsaksgryta med indiska kryddor
6 port.
  • 1 burk kokosmjölk
  • 1 burk tomater, hela
  • 1, 5 gul lök
  • 1 broccolistånd (250 g)
  • 1 zucchini
  • 2 morötter
  • 1 mango
  • 1 lime
  • 1 - 2 dl röda linser
  • 1 stor vitlöksklyfta
  • 1 pkt saffran (för att det fanns hemma o var på väg ut)
  • 1 - 2 kanelstänger
  • 1 msk  bruna senapsfrön
  • 1 tsk korianderfrön, hela
  • 1 tsk spiskumminfrön, hela
  • 0,5 dl finhackad färsk ingefära
  • 1 röd spansk peppar
  • 1-2 tsk sambal olek, beroende på hur starkt man gillar
  • solrosolja, eller annan utan kraftig smak
  • utspädd grönsaksbuljong
  • ev. en stor klick turkisk yoghurt
  • salt
Förbered grönsakerna: Skala och hacka löken och vitlöken. Skala morötter och slanta dem. Skölj broccolin och dela i buketter. Skölj zucchinin och skär i halvmånar. Skala mangon och tärna den. Riv skalet av limen och pressa ur saften.
Rosta senapsfrön, koriander, spiskummin i en torr panna. Slå en skvätt olja i en stor och tjockbottnad gryta och släng i de rostade kryddorna och den hackade löken. Låt det fräsa några minuter på medelvärme. I med chilifrukt, ingefära, kanelstång och vitlök och fräs lite till.
Lägg i morötter, linser, saffran, kokosmjölk, tomater och låt puttra på låg värme. Rör om då och då så linserna inte fastnar i botten. Späd med buljong om det behövs. Släng i broccolin och fortsätt puttra kanske tio minuter. Fräs zucchinin i olja och salt i en stekpanna och släng ner den i grytan med mango, lime och turkisk yoghurt. Smaka av med salt och sambal olek. Låt grytan stå och puttra tills allt är lagom mjukt och du är så hungrig att du inte kan stå på benen. Jag tror att den puttrade sammanlagt en timme när jag och Kerstin lagade den.
Servera grytan med råris eller basmati och rostade cashewnötter.

Smaklig spis!

Receptmakare: Maja Atterstig

1 kommentar:

  1. Ohlala!! Åh, den ska jag göra snart! :0)
    Det är så passande. Jag och några vänner har ett matlag. Vi har haft halv åtta hos mig. Trerätters. Med varierade tema och klädsel. Så haft Afternoon tea hos varandra. Ny har vi en ny variant. Landstema! Jag fick INDIEN. Detta recept kommer slå dem med häpnad! Så tack kära Maja!
    krams

    SvaraRadera