24 mars 2011

Snyggsallad

Tallriken heter Taverna.  Ägaren till foten heter Palsternackan.


En avocado, en citron och ett ägg. Vad kan man göra av det?
En sallad som är snygg. De ovan uppräknade råvarorna hör till de jag tycker är finast att se på. Jag gillar den ovala formen generellt och äggen är så stiligt minimalistiska.
Och så hade jag dagen till ära på mig ett par riktigt tjusiga gulgröna strumpbyxor så jag inspirerades av de tre råvarorna, mina strumpbyxor och en snygg gammal tallrik vid namn Taverna som jag aldrig annars använder och byggde en ganska fet men mycket smaskig sallad.
Jag tror den hade hamnat under kategorin GI om jag hade haft någon sådan, men jag är inte så påläst så glöm det. I kategorin snygg snabbmat hamnar den definitivt i alla fall.


En bra middag om man inte är vrålhungrig. 


Snyggsallad
1 tallrik
  • zucchini
  • tomat
  • salladsblad
  • rostade hasselnötter
  • fejkon
  • kokt ägg
  • avocado
  • turkisk yoghurt
  • citronsaft
  • majonäs
  • färsk timjan
  • svarta sesamfrön
  • salt & nymalen svartpeppar
Rosta nötterna. Mixa ihop avocado, citron, majonäs och yoghurt. Smaka av med salt. Stek fejkon och zucchini. Lägg allt på en tallrik det finste du kan. Njut ett ögonblick och hugg sedan in.


Receptmakare: Maja Atterstig

2 kommentarer:

  1. Vilken snygg blogg du har! Den kommer jag definitivt följa! Jag undrar om du har några tips till mig... Vi försöker planera en vegetarisk bröllopsmiddag som passar i säsongen juni. Gärna något som även passar de som inte normalt sett äter vegetariskt..

    SvaraRadera
  2. Marno:
    Hej och tack tack tack. Jag ska fundera på det här med mat till din bröllopsmiddag och hojtar till när jag har någon idé. Ska ni laga själva eller vem står bakom pannorna? Ungefär hur många är det som ska komma och äta?

    SvaraRadera