14 mars 2011

Stockholmstips

Efter en lågnhelg i huvudstaden är jag nu tillbaka i Malmö. Förra veckan var en dålig bloggvecka men den här lär bli bättre. Ni får ha överseende med vissa glapp i uppdateringarna här samt att det blivit en hel del mobilkamerabilder på sista tiden. Nästa helg ska jag till Göteborg och strax efter det Lissabon följt av Azorerna så det lär bli fler tips-inlägg den närmaste tiden. Men nu är nu och medan Stockholm är färskt i minnet följer här en rapport i form av tips och minirecensioner från några av de caféer jag besökte.

Somliga nyheter om Stockholms äta-ute-värld når ändå hit till Skåne. Petite France på Kungsholmen är ett sånt ställe som jag hört viskats och skrikits om från flera håll. Det är ett - som namnet antyder - litet franskt bageri. Sedan en tid har de även utökat och börjat servera (enligt uppgift och recensioner jag läst) vällagad och mycket god mat. De har rättigheter så man kan få sig ett glas till lunchen eller om man hugger en tallrik med ostar och annat gott på eftermiddagen. Vid sidan av den gedigna bröd och bakverksdisken finns där ett skåp fullt av ostar och några hyllor med marmelader, inläggningar och annat smått och gott. Det är en mysig butiksavdelning och en väldigt (av taklampor) ljus serveringsdel inrymd i en något märklig lokal på bottenvåningen och vägg i vägg med ett dagis. Petite France har blivit mycket populärt och det var fullt av folk när jag, Kerstin och John var där en sketen torsdaglunch. Publiken är väl blandad i ålder och stämningen var god.

Tartlett och Pain aux raisin på Petite France.

Men nu till det viktiga. Vill man fika har man kommit rätt, vill man äta en smörgås har man kommit rätt. Och blir man helt lycklig av franska små tartletter, smördegsbakverk och macarons har man också kommit rätt. Eftersom jag lider av konstant svår beslutsångest föll jag för en tartlett med en macaron på toppen (39 kr). Det var en choklad-, hallon- och maränghistoia som var så söt både till utseende och smak att jag smälte. Och visst var den god, självklart, men jag har ändå några invändningar. Hallonkrämen som var rejält tilltagen smakade lite för artificiellt för att jag ska ge den högsta betyg och det gjorde hallon-macaronen också. Chokladkärmen, pajskalet samt marängen var fina.
Kerstin tog en Pain aux raisin (19 kr) och blev besviken för att det var russin och inte choklad i. Men det kan man ju inte skylla bagaren för. Jag tyckte att den var perfekt, mjuk, saftig och välsmakande. Och John åt en smörgås med salami och grönsaker för 25 kr. Den såg ut  att vara ett fynd. Vi smakade även på de små nästan ihåliga kakorna för 3 kr stycket som jag glömt namnet på. Men svåra minnen av äggtoddyfrossa (utan sprit) på mellanstadiet väcktes så de impade inte särskilt på mig.
Nästa gång jag går dit ska jag satsa på frukosterbjudandet för 90 kr. Då får man kaffe, färskpressad apelsinjuice, ett glas med yoghurt och någon typ av bärkompott toppat med hemlagad müsli, en lagom stor smörgås fylld av smarrigt pålägg samt en 3-kornors-kaka.

Lördag på Kaffebar på Sankt Paulsgatan.


Befinner man sig på Söder, mellan Slussen och Mariatorget, och är sugen på en kopp ska man helt klart bege sig till Kaffebar på Sankt Paulsgatan. En kaffebar och inget annat inrymd i en stor och ljus hörnlokal med inte alltför många sittplatser. Den känns som kaffebaren på Möllan i Malmö i stilen men är betydligt större och något billigare. Och så har den en mer homogen publik bestående av mestadels snygga typer i 20 - 45-årsåldern Jag blev förälskad i det här stället och jag kommer besöka det igen och igen. Varför?
1. Kaffet. Supergott kaffe från Monteriva som har den där goda smaken av utomlands som jag inte kan definiera. Jag drack en americano gjord på dubbel espresso för 15 kr! Femton kronor! Här jobbar folk som vet att det lönar sig att inte ta i så man spricker i prissättningen.
2. Tillbehören. Klassiska småkakor för 5 kr styck, jag åt en kokosdröm. Helt perfekt. Det säljs även tjusiga chokladmuffins och en och annan kanelbulle. Och så toast, en helt vanlig toast utan en massa konstigheter. 20 eller 30 kr kostar en toast beroende på fyllning. Den med kantarellstuvning rekommenderas varmt.
3. Personalen och stämningen. Enkel, omkomplicerad, snabb service. Shysst helt enkelt.
4. Lokalen. Ljus, rymlig och med bra atmosfär.

Dubbel espresso och kokosdröm för 20 pix på Kaffebar.


På andra sidan Slussen ligger Fotografiska. En konsthall som visar fotobaserad konst i olika genrer. Inrymt i ett gammalt tullhus alldeles intill kajen och riktigt fint renoverat har det blivit ett riktigt populärt ställe. Jag var där med Göran och Maggi en halvdag och tog mig en ordentlig titt på utställningarna men det blir inget snack om det här. Men de har liksom varenda konsthall värd ett besök ett fik.

Fiket på Fotografiska.

Högst upp i huset och med magnifik utsikt in över staden kan man sitta bra och länge och mumsa godsaker. Men jag känner mig splittrad. Å ena sidan är det en jättefin lokal med bra känsla och snygga möbler. Fikat är riktigt gott och lyxigt men å andra sidan är det så jäkla dyrt att den där goda smaken inte riktigt kommer fram för man tänker mest på priset plus att jag kände mig mycket besviken på deras vegetariska urval. Än så länge är det ett kafé med kalla smörgåsar och sallader samt bakverk men de har planer på att förvandla det till en bistro med varm mat och rättigheter att servera alkohol.
Läget, i en konsthall en bit bort från civilisationen, gör att man helt enkelt måste fika där om man är hungrig och det gör att de kan ta ut vilka priser som helst. Folk kommer ändå handla där.

Utsikten från Fotografiska är väl värd en slant. 


Men visst, jag fick i mig en ordentlig skiva ljust surdegsbröd med färskost smaksatt med färsk timjan, salladsblad, några bleka tomatskivor samt ordenligt med grovt skivad västerbottenost. Den smakade bara bra. Men det var också det enda vegetariska smörgåsalternativet och det gör mig upprörd med tanke på att det fanns säkert sju andra riktigt lyxiga och mättande mackor med roliga och varierade pålägg. Och i skuggan av dem förvandlades mitt val till en sketen ostmacka för 65 kr!
Bryggkaffet är zoegas och kostar 25 kr, då ingår påtår.
Men ett plus ska de ändå ha för den trivsamma inredningen vid serveringsdisken. Väl ombonat och snyggt med en rustik känsla. Och så ett plus för den varma chokladen som man gör själv av chokladpluttar, marchmallows och nån sorts sirap. Lika bra ordnat är det för de som vill ha te. Det finns gott om tesorter och tillbehör.
Kort och gott: Fiket på fotografiska är dyrt men håller en hög kvalitet och mest valuta får man för pengarna om man är köttätare samt har ro och tid att sitta länge vid ett fönsterbord. Punkt slut.

Uppskattad "te-bar" på Fotografiska.


Men efter regn kommer sol säger mitt käcka jag och jag kan med glädje berätta att min stockholmshelg slutade på topp när det kommer till mat. En frukost/lunchträff med två nära och fina vänner som jag träffar allt för sällan på ett ställe som passade oss och sammanhanget helt perfekt.
Morsan är ytterligare ett ställe som jag hört talas om trots att jag bor 60 mil därifrån. Sociala medier tror jag är svaret. Hos Morsan är ett relativt nyöppnat café vid Hornstull. Vid sidan av caféverksamheten finns även försäljning av second hand kläder och kontorsplatsuthyrning. Det ligger i en liten och till känslan något trång lokal men avdelningen med väggar av stora glaspartier skapar också rum för mer privata samtal och lugn och ro.

Emelie med en superfin helgfrukost hos Morsan.


På Morsan fikar man eller äter lunch. Varje dag har de tre alternativ varav det ena alltid verkar vara vegetariskt. Lunchen kostar 85 kronor och för den summan blir man både mätt, glad och nöjd och lägger man till en tia får man kaffe på maten. Jag åt en sallad på syrlig vitkål (kramad med vinäger, citron och salt), färsk spenat, spänstig broccoli och sparris samt ordentligt med parmesanost i sjok. Och i en skål vid sidan av fick jag ugnsrostade mandlar och ger man mig rostade mandlar, en klapp på axeln och en vänlig blick då är jag helt såld.
Innan maten klämde jag i mig en stor chokladboll som var smaksatt med lite tahini och rullad i nöthack. Jättegod även den, med kraftig chokladsmak.

Rejäl och god sallad med premiärsparris.


Emelie och Jennifer valde att se det som frukost och beställde helgfrukost-paketet bestående av turkisk yoghurt med bär och hemmagjord granola, brödkorg och två valfria röror, färskpressad juice av morot, apelsin och ingefära samt kaffe. Jag kan inte annat än höja det här stället till skyarna. Allt var riktigt gott och somligt påhittigt och nytänkande. Allt var hemmalagat och inget var för dyrt. Servicen perfekt och avslappnad.
Så nu känner jag mig smått avundsjuk på att mina vänner kan bli stammisar där medan det dröjer säkert tre månader innan jag får smaka deras goda grejer igen.

4 kommentarer:

  1. Hej och ÅH vad glad och stolt jag blir! Då var du ändå dagens första gäst och jag var lite orolig för att du fick gårdagsbröd...

    DOCK! Kafét heter Morsan, inget annat. Det här med hos har bara hamnat som internet-prefix eftersom bara Morsan var taget på på både twitter och interwebs.

    Välkommen tillbaks vid nästa sthlmsbesök!
    Ella, kock, bagare och ägare på Morsan

    SvaraRadera
  2. Ella: Se där, vilken miss av mig. Jag ska genast korrigera det i texten. Brödet smakade utmärkt oavsett om det var gårdags eller ej. Det var saftigt och friskt.
    Tack och på återseende.

    SvaraRadera
  3. Kerstin tog en Pain aux raisin (19 kr) och blev besviken för att det var russin och inte choklad i. Men det kan man ju inte skylla bagaren för.

    Pain aux raisin-Russinbröd (ingen choklad)

    SvaraRadera
  4. Anonym: nej jag vet att det är russin i och det visste Kerstin också men det var nog bara så att hon ändå blev lite besviken för det var choklad hon var sugen på just då. Haha, ibland är människan inte helt lätt att tillfredställa.

    SvaraRadera