27 mars 2011

Supé - mat efter tyngre konstupplevelser

För snart ett år sedan gick jag och Olof på en konstcirkel anordnad av ABF på konsthallen i Malmö. Det var en cirkel där vi fick en mycket snabb grundkurs i samtidskonsten och varför den ser ut som den gör idag. Under fyra onsdagar träffades vi och ett gäng äldre par från Lund och diskuterade och delade med oss om våra tankar kring konst. Två personer, Gertrud & Lars, blev Olof och jag speciellt förtjusta i och vi kom att hålla kontakten efter cirkeln var avslutad. Och i fredags hade jag den stora glädjen att få tillbringa tolv timmar i deras och Olofs sällskap. Vi for över bron till den danska sidan och samtidskonstmuseet Arken i Ishöj. Där spenderade vi halva dagen med att titta på konst, äta lunch samt ta en promenad på stranden. Jag ska inte gå in närmare på vad det var vi såg men vill ändå helt kort uppmana alla att ta en tur dit innan vintern för att ta del av konstverket "Din blinde passager" av Olafur Eliasson. Jag har skrivit om det på min andra blogg, så kika gärna in där om du är intresserad.
I alla fall.
Efter konst kommer hunger, inte sant?
Med en massa nya tankar och intryck, inspirerande samtal och syner så måste även magen, gommen och näsan få sitt. Så vi tog oss hem till mig för att äta en middag tillsammans.


Aptitretare och kökshäng. Champagne, kex och triss i ost. 


Först korkade vi upp julklapps-champagnen och tuggade i oss lite ost och kex. Det var en hård kossa-ost vid namn Bastardo del grappa och som precis som det låter fått ligga och gona sig i grappa ett tag. Sedan var det en krämig vitmögelost, Delice d'Argental, som lämpar sig ypperligt till just champagne eller mousserande vin. Och så en av mina favoriter, Roves Garrigues, en frisk kritvit ost som är gjord på mjölk från getter som käkat en massa timjan. Helt fantastisk.
När blodsockernivån var säkerställd och bubblorna börjat spritta i kroppen ställde jag mig vid spisen och rörde ihop en mandel & citronrisotto medan mina vänner höll mig sällskap i köket. Det är mysigt tycker jag, att få laga mat och vara lite halvt med på samtalet som pågår en meter bort. Att då och då flika in med en kommentar eller bestämt dela ut små arbetsuppgifter i form av mortling, nötknäckning, skalning eller hackning (sånt som jag helst slipper göra själv).
Ja det var en väldigt fin kväll och alla var nöjda och glada och mätta och belåtna.
Speciellt förtjusta var vi nog alla i efterrätten som var en hemmagjord kryddig nyponsoppa med lika hemmagjorda mandelbiskvier och vaniljglass. Sällan har jag ätit en efterrätt som jag blivit så glad av och det är väl för att den väcker så många minnen. Och jag gissar att det är många med mig som inte ätit nyponsoppa sedan de var på utflykt på mellanstadiet och då smakade den ju helt annorlunda för då var det förmodligen Ekströms som "stått vid pannorna". Soppan blev en bra avslutning på måltiden, lagom mättande och lagom söt. Jag tror att nyponsoppan är på väg tillbaka, i alla fall i mitt kök, och jag kan se att det finns utrymme att experimentera lite där också.
Tack Gertrud, Lars och Olof för en superfin dag! Kanske blir det en favorit i repris - utflykt till Wanås - när träden knoppats. Jag har hört att Yoko Ono numera förgyller skulpturparken med ett par nya konstverk. Vad sägs?


Citron & mandelrisotto, ugnsbakad fänkål, sallad och ett gott vitt vin, Casal di Serra.


Citron & mandelrisotto
4 port.
  • 4 dl avorioris
  • 8 dl grönsaksbuljong
  • 2 dl vitt vin
  • 100 g mandel, skållad och rostad
  • 4 salladslökar
  • 2 stjälkar selleri
  • skal från 1 liten eko citron
  • parmesanost, rejält
  • smör
  • salt 
Skiva salladslöken och fräs den i en tjockbottnad kastrull i en klick smör. Slå i riset och rör runt, slå på vinet och låt det koka in. Sänk temperaturen på plattan och pytsa i en del buljong. Låt vätskan koka in och rör hela tiden i grytan så det inte bränns vid. Skiva stjälksellerin och rör ner i grytan. Späd med buljong tills den är slut och tills riskornen känns klara och du har en krämig risotto. När det är cirka tio minuter kvar på koktiden slänger du ner mandlarna och små bitar av det yttersta skalet på citronen. Rör, rör, rör. Riv en stor hög parmesan och låt den smälta in i risotton, därefter smakar du av om det behövs mer salt. Ner med lite färska örter och en klick smör om du känner att det är något svårbestämt som fattas. Servera på momangen!

Antingen äter du risotton som den är och med en sallad vid sidan av eller så kanske du bakar klyftor av fänkål i ugnen tills de är mjuka som smör. Eller kanske du ångkokar broccoli. Ligger det en knippe grön sparris i kylen och skräpar kan du koka den helt kort eller grilla dem i pannan.

Receptmakare: Maja Atterstig

Den sedvanliga efter-risotton-dansen till Neil Young. 


Nyponsoppa med mandelbiskvier & vaniljglass
4 port.
  • 6 + 6 dl kallt vatten
  • 1 dl nyponskalsmjöl
  • 1,5 - 2 msk potatismjöl
  • 1 dl råsocker
  • 1 kanelstång
  • 1 bit färsk ingefära, skivad
  • 4 stjärnanis
  • 1-2 apelsiner
Koka upp 6 dl vatten med kryddorna och sockret och låt sjuda under lock ca 15 minuter. 
Slå i 6 dl kallt vatten i en skål eller kastrull, blanda nyponskalsmjöl och potatismjöl med varandra och vispa ner i det kalla vattnet till en slät soppa. Slå i nyponsoppan i kryddlagen och koka upp under omrörning. Ställ åt sidan och låt svalna. Ska ni äta den på en gång så pressar ni i en eller två apelsiner nu och slår upp i skålar. Ska ni äta soppan senare så vänta tills det är dags för servering med att pressa i apelsinerna. Soppan blir inte sämre av att stå i kylen över natten med kryddorna kvar i, snarare tvärtom. 

Mandelbiskvier
De här biskvierna har inte särskilt många likheter med de små supersöta biskvierna som säljs av Cloetta i en blå påse. Följer du receptet nedan får du biskvier som är grövre, mörkare i färgen och har en riktig mandelsmak. De är inte heller särskilt söta men de är förbaskat goda. Vill man göra det enkelt för sig och gillar när det är så sött att det sticker i munnen så kan man blanda ihop färdigköpt mandelmassa med äggvita och spritsa ut på en plåt och grädda i ugnen. 
  • 200 g sötmandel
  • 1 dl socker
  • 1 msk mjukt smör
  • 2 äggvitor
Mal mandeln i en mandelkvarn. Blanda mandelmjöl och socer i en skål. Vispa ihop äggvitorna och det mjuka smöret och blanda ner det i skålen. Rör runt så det blir till en mandelmassa. Klicka, rulla eller spritsa ut smeten i små bollar på en bakplåtsklädd plåt. Grädda i ugnen på 175 grader under uppsikt. Ta ut dem när de är ljust gyllenbruna. De bränns lätt så se upp!

Receptmakare: Maja Atterstig


Nyponsoppan gjorde sig inte så bra på bild, men den roströda färgen matchade Gertruds bärnstensring så fint.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar