28 mars 2011

Zucchinipannkakor

I lördags tog jag mig en promenad till de asiatiska butikerna kring Möllevångstorget för att inhandla diverse produkter som jag gått och suktat efter en tid. Efter att ha botaniserat någon timme bland de sprängfyllda hyllorna fick jag med mig ljus miso, röd currypasta, sobanudlar, mörk sesamolja, tofu och svart bönsås. Och som av en händelse så fanns det ett recept i söndagens sydsvenskan som passade perfekt med vad jag inhadlat dagen innan och med vad jag var sugen på till stundande middag. Som vanligt när det är Lisa Förare Winbladh vid pennan och pannorna blir jag både hungrig och enormt peppad på att laga mat. Så jag slängde ihop zucchinipannkakorna, följde receptet till punkt och pricka (förutom att jag la till tofu istf räkor), och vips hade jag en finfin söndagsmiddag uppdukad.
Idag stoppade jag ner de kalla pannkakorna i min lunchlåda och fyllde dem med det kylskåpet hade att bjuda: ruccola, sesamfrön, spetspaprika, salladslök, ost och lite timjan. Och de var faktiskt nästan ännu godare kalla. Eller så var det för att jag var dubbelt så hungrig och åt dem i Klackaskons solskensfyllda bil. Vad vet jag?
Recpetet är alltså hämtat från Sydsvenskans söndagsbilaga där det var pannkakstema på Lisas matsidor. Tack tusen!


2 stora pannkakor, böngroddar, salladslök, spetspaprika, stek tofu och syrlig
dippsås mättade mig efter fönsterputsningen. 


Zucchinipannkakor
6 pannkakor
  • 1 medelstor fast zucchini
  • 2 stora ägg
  • 2 dl vetemjöl
  • 0,5 tsk mörk sesamolja
  • 0,5 msk ljus soja
  • 2 msk finstrimlad salladslök
  • 1,5 - 2 dl vatten
  • 0,5 tsk salt
  • 1 tsk socker
  • netutral olja til stekning
Riv zucchinin fint men inte mosigt. Blanda samman alla ingredienser utom vattnet i en skål. Vispa ner vattnet lite i taget tills du får en pannkakssmetsliknande konsistens. Ta hellre för lite än för mycket vatten, zucchinin kommer att släppa en del vätska.
Låt stå och svälla en kvart.
Hetta upp en teflonpanna på lite mer än medelvärme. Pensla med en rejäl mängd olja, ca 2 tsk, och låt den bli varm. Slå 1 dl smet i pannan och jämna bixtsnabbt till med baksidan av en stekspade.
När ytan är torr penslar du med olja och vänder pannkakan.
Håll pannkakorna varma under folie.
Servera med tillbehören och dippsåsen.

Dippsås
  • 1 dl ljus soja
  • 2 tsk mörk sesamolja
  • 2 tsk socker
  • 2 msk balsamvinäger eller mörk risvinäger
  • chiliflingor
Vispa ihop alla ingredienserna. Klart. 


Tillbehör
  • böngroddar
  • finstrimlad salladslök
  • sesamfrön
  • stekt tofu 
  • ( eller räkor för den som gillart)


Recpetmakare: Lisa Förare Winbladh med litet tillägg av Maja Atterstig

1 kommentar:

  1. Gillar din blogg och jag gillar dig! :0)

    SvaraRadera