20 april 2011

En ursäkt och en linsröra till Påsken

Hej och goddag.
Jag kan knappt se mig själv i ögonen för jag skäms så. Ja, det är sant. Jag har inte glömt bort dig lilla blogg. men du har varit åsidosatt det ska jag medge.
Det råkar bara vara så att en förkylning - och med nedsatt smak och lust att äta - och en alldeles för stor laddning Gigantes Plaki kom i vägen. I söndags råkade jag ju laga cirka sju portioner av den fantastiska grekiska rätten så man kan säga att jag inte ätit så mycket annat än just det sedan dess.
Det är något jag måste jobba med, att laga mindre mängd mat. Samtidigt som jag ju är ett stort fan av matlådan så då blir det ju att jag får ta i lite extra.
I alla fall.

Nu är det snart påsk och jag blev tillfrågad att publicera några recept på Vegetarisk vardag. Jag delade med mig av nämnda grekiska rätt för den tycker jag passar bra i påskhelgen och så ett recept på en krämig röra med linser och annat finhackad grönt. Röran gör jag titt som tätt och ofta har jag den till ugnsbakad rotfrukter eller bakad potatis. Den är även god till sallad eller bara att ha på smörgåsen. Nu till påsk ska jag göra en lagom stor sats och fylla avocado med samt klicka på ägghalvor.

På påskafton ska jag ställa till med skiva och jag håller som bäst på att planera vad jag ska handla och laga. Jag har inte kommit så långt ännu. Inte längre än till en surdegsgrund faktiskt.
Faktum är att jag ska pallra mig ut i köket prick nu och röra ihop en deg som ska jäsa under natten så jag kan bjuda mina tre långväga gäster på nybakat till middagen imorgon.

Håll ut och håll till godo med den här linsröran! Jag lovar och svär att det kommer mer så småningom.
Lagom till påsk ska jag dela ut ett sprängfyllt påskägg här. Oui, oui.

När det kommer till den här röran är det provsmakning som gäller. Vill man ha den krämig gör man den krämig, vill man ha den lite mer rinnig så gör man den sån. Vissa gillar mycket majonäs medan andra föredrar mer citronsmak. Själv föredrar jag mycket dill, ganska mycket syra och så att majonäsen bara anas lite i bakgrunden. Och så ska den vara krämig, inte rinnig.

Krämig linsröra
  • belugalinser eller du puy
  • turkisk yoghurt eller gräddfil
  • majonäs
  • citron
  • dijonsenap
  • olivolja
  • salt och nymalen svartpeppar
  • finhackad rödlök
  • finhackat syrligt äpple
  • finhackad eller mycket tunt hyvlad fänkål
  • en stor mängd färsk dill
  • färsk bladpersilja
Koka linserna med lite buljong och ett lagerblad tills de är tuggiga, absolut inte så mjuka att de går sönder. Spola dem i kallt vatten och ställ åt sidan.
Blanda yoghurt/gräddfil, majonäs, dijonsenap och olivolja till en jämn smet.
Smaka av med salt, peppar och citronsaft.
Blanda ner resten av ingredienserna.
Låt stå i kylskåpet minst en timme och smaka av den precis innan servering.

Nu till påsk ser jag framför mig ett fat med delade avocado och kokta ägg toppat med den här linsröran på en bädd av späda salladsblad. Dekorera dem med en dillvippa eller lite gräslök.

Glad påsk!

Receptmakare: Maja Atterstig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar