16 april 2011

Gnällspiken om det nya fiket på Moderna Museet

Eller egentligen är det nog inte gnäll, jag skulle vilja kalla det konstruktiv kritik. Ja, faktiskt.
Idag innan jag skulle lyssna till samtalet mellan konstnären Christian Andersson och kritikern Ingrid Elam på Moderna Museet i Malmö passade jag på att besöka caféet som nyligen bytt ägare. Tidigare var det som bekant Patisserie David som serverade besökarna bakverk, kaffe och någon matigare smörgås. Jag tänker inte höja dem till skyarna, faktum är att jag tycker att deras utbud ofta kändes ganska fattigt. Men nu är deras era förbi och Sture Bröd & Soppcafé har tagit över. Postitivt inställd till deras bröd & sopp-koncept såg jag framemot att få i mig något lunchigt innan konsten.
Det fanns soppa, eller soppbuffé som de valde att kalla det. Jag tycker kanske inte riktigt att man kan kalla två rätter för buffé, men det råder det nog delade meningar om.
För 85 kronor fick man sleva i sig en vegetarisk variant med tomat & fänkål och en variant med lamm & nåt mer. Därtill fick man äta av deras tjusiga och goda (det vet jag sedan tidigare) bröd, krutonger och det fanns någon typ av färskost eller liknande.
Nej, jag köpte inte det erbjudandet så jag kan inte uttala mig om kvaliteten.
Men det är ju vädligt lätt att göra en jämförelse med det erbjudanet de har på konsthallens restaurang Smak för samma peng. Med den stora skillnaden att där får man förutom en soppa även äta av en frodig, mättande och god salladsbuffé (som består av flera olika anrättningar där ofta baljväxter och rotfrukter spelar en viktig roll och skapar tyngd) plus att man får kaffe efter maten.
Nåväl, jag ska väl inte gnälla innan jag smakat men kan konstatera att Vendel at Sturehofs erbjudande känns snålt för de pengarna. Och med tanke på att Moderna museet inte riktigt haft den besöksstatistik de önskat så hade ett konkurrenskraftigt lunchalternativ i den stadsdelen säkert också kunnat locka in en och annan till utställningarna.

Det som egentligen irriterade med mig var att det inte fanns några vegetariska smörgåsalternativ.
Här har det öppnats ett café som också säljer bröd som ett bageri. De har tre (om jag inte minns fel) alternativ på kalla smörgåsar samt en grillad variant. Alla lät både goda och mättande, verkligen. Men det var inget för en sån som mig och inte heller något för den som av andra anledningar inte vill äta kött och fisk.
Hur många gånger ska man behöva sucka tungt och bli förvånad över detta faktum?
Men jag tänkte att det skadar inte att fråga snällt om det möjligtvis inte finns någon smörgås utan kött eller fisk så det gjorde jag. Då kom två förslag: antingen kunde man plocka borta skinkan från de redan förberedda mackorna som sedan skulle grillas eller kunde jag köpa en "barnsmörgås".
- Okej, vad är det då på denna barnsmörgås?
- Det är en macka med färskost och ost.
- Okej. Hmmm, jag ska tänka på saken.
Det slutade med en kardemummabulle för min del. Och då fanns det ändå skålar med olika typer av ingredienser bakom disken samt mängder av bröd att skära av. Varför kan man inte då vara lite flexibel och bara slänga ihop en macka? Ingen hade varit mer tacksam än jag i det läget.

Men som sagt, de har nyligen öppnat det här stället och kanske finns det storslagna planer för framtiden tänkte jag och hörde mig mycket ödmjukt för om det eventuellt var så att de tänkte ha något vegetariskt alternativ i sitt sortiment senare. Och detta sa jag ju för att jag vill kunna gå dit igen. Jag vill att det ska finnas ett café på Moderna där alla kan få något gott och lite mättande. Jag vill att det ska gå bra för dem.
Och nu utdelas en ros till tjejen bakom disken för hon sa lite ursäktande att de precis hade öppnat och det verkligen var något de borde tänka på för det finns ju många som är vegetarianer.

Så nu glömmer vi det här. Jag har skrivit det här inlägget. Jag har gjort min röst hörd. Jag har varit konstruktiv. Och så hoppas vi på att det inom någon vecka också finns smarriga mackor för den som föredrar grönsaker framför djur.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar