17 april 2011

Grekisk afton i ugnsvärme

Ett grekiskt rejält långkok som kan vara enkelt eller lite mer pilligt beroende på humör och förutsättningar. Pilligare och med tidskrävande blir det om man kokar bönorna själv och kokar tomatsåsen i kastrull innan allt bakas i ugnen. Och jag kan rekommendera att koka bönorna istället för att använda de burkade för du kan då bestämma hur mjuka du vill ha dem. Jag vill helst inte att de mosas sönder i ugnen så jag använder såna som inte är helt genommjuka.
Och om man har ritkigt bråttom kan man skippa tomatsåskoket och bara blanda ihop de ingredienserna och slå över grönsakerna, den kokas ändå i ugnen men skyll inte resultatet på mig bara, för det här har jag inte testat.
Ja, det är en nedrans massa kryddor, jag vet, men det blir bara så himla gott och nej de tar inte över för mycket, inte när de är färska.

En annandag påsk för ett par år sedan hade min mor lagat den här rätten till mig. De andra som deltog vid lunchen smaskade i sig lamm och hade det här som tillbehör. Mitt recept är en improvisation och minnesskiss. Men nu efter att precis ha ätit en stor portion påminns jag om hur otroligt god den här rätten är.

En av de fina grejerna med att baka i ugnen är att man inte håller på och provsmakar hela tiden på samma sätt som om man gör till exempel en gryta. Istället blir man bjussad på det där överraskningsmomentet som annars går förlorat när man spelar både rollen som kock och matgäst själv. Det momentet som faktiskt gör den mesta maten mycket godare.
Precis som när man bakar bröd, man vevar ihop en massa olika ingredienser (som man i och för sig aldrig skulle få för sig att stoppa i munnen var för sig), skjutsar in det i ugnen och en stund senare har det blivit bröd av degen. Något smått magiskt har inträffat och man kan njuta i fulla drag.
Jag vill alltså med denna text hylla ugnen som verktyg.
- Hurra, hurra, hurra, hurra!


Lätt som en plätt. Alla grönsakerna på ett och samma ställe: på plåten i ugnen. 


Gígantes plakí
6 portioner
  • en massa stora kokta vita bönor (el 3 burkar)
  • 6 morötter
  • 2 palsternackor
  • 2 gula lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 burk tomater (muttis körsbär t ex)
  • 5 stjälkar blekselleri
  • 1,5 dl hackad färsk dill
  • 0,5 dl repad färsk oregano
  • 1,5 dl hackad färsk bladpersilja
  • 1 citron
  • 1 dl olivolja
  • salt & nymalen svartpeppar
Till servering
  • fetaost
  • svarta oliver
  • ljust bröd
  • sallad
  • olivolja

Koka bönorna enligt anvisning på förpackning eller använda bönor på burk, skölj dem i så fall mycket noggrannt. Värm ugnen till 175 grader. Skala och hacka löken och vitlöken, fräs den i olivolja tills den är genomskinlig. Tillsätt 1 burk tomater + samma burk fylld med vatten, tomatpuré, lite buljong, en nypa socker, salt, peppar och lite chili om du vill. Koka ihop den på svag värme.
Skala och tärna morötterna och palsternackan grovt. Smörj en långpanna med olivolja. Lägg på bönorna, rotfrukterna, de hackade kryddorna och pressa över en citron. Salta och peppra ordentligt och ringla över resten av olivoljan. Slå på tomatsåsen och rör runt så allt fördelas jämnt.
Baka i nedre delan av ugnen tills morötterna är mjuka, det kan ta 40 - 60 minuter. Om det torkar ut för mycket på slutet så kan du slå på en skvätt vatten och lägga på lite folie medan de blir klara. Smula sedan över rivet citronskal och fetaosten.
Servera med ännu mer färska örter, olivolja och oliver. Och så ett gott saftigt ljust bröd, jag tänker på det där goda platta sesambrödet man kan köpa runt Möllan eller ett grekiskt lantbröd.

Smaklig spis mina vänner.

Receptmakare: Maja Atterstig

3 kommentarer:

  1. såg dina recept på vegetarisk vardag :) bra idéer

    SvaraRadera
  2. Tack för det bra receptet för gigantes, min grekiska favvorätt!

    SvaraRadera
  3. Jessicka: Tack, va roligt att höra. Du är mer än välkommen att kika in här flera gånger!

    Marikka: Se där. Jag tror det är min favoritgrek också men jag har inte ätit så många olika. Skiljer sig mitt recept mycket från hur du brukar laga?

    SvaraRadera