26 april 2011

Påskbrev och en massa recept

Den stora feta påskasmällen uteblev. Häxorna tog sina kvastar och stack. Red dem likt hästar bort över de blå kullarna. Katten Astro Lolita Lindgren hoppade upp på pinnen men tappade balansen och landade rakt ner i äggkorgen. Där blev hon liggande till busslasterna med turister kom för att beskåda det nya kulturminnesmärkningen som grannen drabbats av.
- Hjälp mig jag är aningen bakis.


Maten tog över varje vrå. Här är halvklara macarons och kryddiga rostade kikärtor. 


Hos mig ställdes det till en riktig påskaskiva med den största middagsbjudningen i mitt eget mannaminne. Fjorton eller femton av de bästa som vandrar på vår jord trängdes vid mitt matsalsbord och gjorde påsken till finast på länge.
Knytkalas blev det och alla skötte sin plikt på föredömligt vis. Och när det mörknat trillade det in ytterligare några typer.
Vid fyra på morgonen, när festen pågått i ett halvt dygn och fåglarna stämt upp till sång, körde jag ut de sista genom porten. Då hade det snöat igen ordentligt här och jag somnade på en madrass bland pistagenötter i vardagsrummet. Speciellt var det att tälta i sitt eget hem med ett madrasskydd och ett överkast som täcke. Åhåjaja.

Mer kalas utlovas hos Palsternackan från och med nu. Påminn mig gärna om jag glömmer bort det!


Fem personer i köket som lagar mat samtidigt är lagom.


Jag var så upptagen med att ta hand om de många gästerna att det här med dokumentation liksom glömdes bort. Någon påminde mig och jag knäppte några pliktskyldiga bilder och någon annan tog saken i egna händer och förevigade vissa ögonblick. Tack för det.


En liten skara samlad inför maten. Olof, Anna, Kim, Per, Joel och Jens som knappt syns.


Sparris med parmesanost, sallad på fetaost, granatäpple & persilja och så ogräspaj. 


Kim i den gula klänningen och Olofs omelettrullar. 


Petter, min käre bror, gjorde kryddiga rotfrukter i ugnen. Emil bjöd på en fetaostsallad med persilja & granatäpple samt en kryddig paprikaröra med valnötter & stora vita bönor (se recept nedan). Åsa rostade kikärtor med en stark kryddblandning och mättade somligas omättliga behov av pistagenötter och salta mandlar framåt kvällen. Gaby, Jens och Fabian kom med ett urval av ostar som jag vill minnas var så här: Primadonna, Västerbotten, Roquefort och Taleggio. Fabian delade med sig av sin något otippade ostkunskap och utnämnde Claver/Klaver/Clover (har ingen aning om hur den stavas och den är så sällsynt att det inte går att ta reda på heller) till den bästa osten i världen.
Anna W kom med söta små cerisa rädisor och en ljummen sallad på grön sparris, parmesanost & olivolja. Louise och Per hade gått bärsärkagång i Tolånga och svishat ihop en ogräspaj av kirskål, nässlor och maskrosblad (se recept nedan) samt gjort rullar av tunnbröd med ägg och chiliröra. Tarmo stod för bufféns enda påskgula inslag med sin bön & majssallad. Olof vispade ihop omelettrullar med en krämig fyllning på valnötter, äpple & grädde. Kim och Joel kom med stora våriga smulpajer på rabarber och en hemmagjord vaniljsås. Och jag, Fröken Palsternacka, bakade ett grovt surdegsbröd med russin & solros, ett ljusare nattjäst bröd med aprikoser & linfrö samt surdegslimpor på kummin & potatis. Den ärtgröna röran och linsröran i krämig stil fanns också på bordet. Liksom en soppa på broccoli, avocado, cashewnötter & citron, en version av den vårgröna soppan Anders bjöd på en gång.
Och så det jag nog är mest stolt över att vara en del av: Macarons med apelsincurdfyllning som Åsa och jag bakade. Receptet som vi följde slaviskt finns i senaste numret av tidningen VI.
Ja, ni hör, det fanns mat så det räckte och blev över och tusan va gott det var!

Tack alla ni jag nämnde i texten och tack också Grannfrun Henri, Astro Lolita Lindgren, Johanna, Sofia, Moa och så ni tre som jag inte minns namnet på som bara kikade förbi en stund. Det blev verkligen en bra påskafton.


Brorsan och Palsternackan.


Och dagen efter var nästan lika vacker. 


Emils Paprikaröra
  • röda paprikor
  • lök
  • valnötter
  • färsk koriander
  • färsk persilja
  • paprikapulver
  • socker
  • salt
  • citron
  • sambal olek
  • olivolja
  • stora vita bönor (om man vill ha den matigare)
Skölj och skär paprikorna i grova bitar. Rosta dem i stekpannan med löken i olivolja. Skalet på paprikorna ska svartna. Mixa ihop paprikor, lök, persilja, koriander och olivolja. Hacka valnötter och rör ned och smaka av med kryddorna.

Receptmakare: Emil Mörk


Louises Ogärspaj
  • 1 sats pajdeg, gärna lite grövre
  • kirskål
  • nässlor
  • maskrosblad
  • hård getost
  • lite annan ost
  • salt & nymalen svartpeppar
  • färsk salvia

Knip ihop pajdegen och förgrädda pajskalet i ugnen. Dra på gummistövlarna och trädgårdshandskarna och gå ut för att plocka ogärs. Louise hade största delen kirskål i sin paj och det blev gott.
Förväll ogärset och hacka det. Blanda med riven getost och någon annan vanlig ost. Smaka av med salt, svartpeppar och finhackad salvia.
Lägg fyllningen i skalet och grädda.
Det blir en tunn fin paj, lätt att äta utan bestick, därför lämpar den sig bra som till exempel mingelmat eller förrätt. Dekorera med något snyggt rött.

Receptmakare: Louise Andersson

7 kommentarer:

  1. Tack själv, för en strålande påskmiddag och gott snack.

    PS: Henri heter han väl, inte Henry.

    SvaraRadera
  2. Olof: Ja, du har såklart rätt. Jag vet inte vad som flugit i mig. Rättar genast.

    SvaraRadera
  3. Härligt att se att det finns fler än jag som har insett att maskrosblad är utmärkt mat! :)

    SvaraRadera
  4. Heeey Macarena, va goda Macarons det var, lägg ut receptet vill du söta?!

    SvaraRadera
  5. Johanna: ja det kan jag göra men det dröjer något för det finns inte på nätet. Måste skaffa tidningen VI först.

    SvaraRadera
  6. ja, så himla mycket tack till alla deltagande för ypperligt påskfirande. sedan vill jag också göra en efterlysning, av de rostade kikärtorna! om jag inte får äta dem igen kommer min mun vissna.

    SvaraRadera
  7. Kimmie: Jag ska fråga Åsa hur hon gjorde dem. Återkommer med instruktioner då jag inte vill se att din mun vissnar.

    SvaraRadera