23 april 2011

Snäll tomatsås med grädde, anis & citron

Jag har gjort en vintrig variant på den här såsen tidigare och publicerat på bloggen. En med burktomater, lite chili och samma smak av anis och citron. Den blir mer koncentrerad i sin smak och man vill kan man göra den mer kompottlik och så passar det bra med rostad mandel till.
Men idag fanns det fina färska små svenska tomater på torget tillbra pris så jag köpte något kilo och så ville jag göra en sås på dem att bjuda mina kära vänner Petter, Åsa och Emil på som är här hos mig över påskhelgen. Den här varianten bli len och subtil i sin smak. Lite gräddig men inte tung.
Jag vågar säga att den var uppskattad.


Vitlöksgräset i mitten, en ny råvara för min del. 


Tomatsås med grädde, anis & citron
4 port.
  • 800 g färska tomater
  • 3 blekselleristjälkar (om man vill)
  • 1 tsk hel anis
  • 1 eko citron, skalet
  • 1 gul lök
  • 1 dl vispgrädde
  • olivolja
  • vitlöksgräs
  • grönsaksbuljong
  • salt och nymalen svartpeppar
  • pasta
  • färska örter
  • parmesanost

Rosta anisen i en tjockbottnad kastrull och mortla den. Finhacka löken och fräs den genomskinlig tillsammans med anisen. Dela tomaterna i mindre bitar och släng ner dem i grytan. Skär sellerin och ner med den också. Låt tomaterna koka sönder på låg värme och rör om då och då. Späd den med några deciliter grönsaksbuljong om det behövs. Om de har tillräckligt med vätska så tillsätt bara buljong.
När du är tio minuter från vrålhungrig rör du ner rivet citronskal, grädde, hacka vitlöksgräs (har du inget sånt men ändå vill ha vitlök i så tar du en klyfta och fräser med i slutet på lökfräset) och smakar av med salt och svartpeppar.
Servera såsen med pasta, färsk örter och riven parmesanost.

Receptmakare: Maja Atterstig

2 kommentarer:

  1. Uttramparen intygar att den var superb. Som allt annat Palsternackan bjöd på den här fantastiska helgen. Du är en av de finaste människorna jag känner! Och överlägset den som är bäst på att laga mat.

    SvaraRadera
  2. Uttrampar Emil: Jag blir glad av dig. Jag mår bra av dig och jag gillar att vissa saker aldrig förändras, typ att vi gillar varandra.
    Jag tyckte att du bjöd på smarrig grejer också, den där paprikaröran gick inte av för hackor kan man säga.

    SvaraRadera