21 april 2011

Ta mig till torget

Somliga vinterdagar vil man bara gråta när pinat sig genom motvinden till Möllevångstorget. Där står tre ensamma män och huttrar bakom sina högar av fläckiga frusna bananer och gamla potatisar. Allt är grått och fuktigt och iskallt.
Och så finns det somliga dagar när man knäpper upp kappan, cyklar med medvind i håret och solsken i blick. Klockan är nio på morgonen och torget börjar fyllas på med kunder. Säljarna har varit där en stund och hunnit bulla upp ordentligt och det är färgsprakande vackert. 
Folk är på bra humör, kvittrar med varandra precis som fåglarna. 

Idag är som tur är en uppåtdag. En kvittrande varm vårdag precis innan påsk och ledighet. 
Och torget förvånade mig i morse för där fanns svenska tomater och svensk gurka och min favorit försäljare Nisse var på plats. När Nisse är här är våren här tänkte jag och handlade på mig så mycket som min cykel kunde frakta hem. 
Och rabarber fanns det och flakvis med sprättägg. Och påskliljor och kryddor.




Kolla här vilka fina grejer jag hittade och vad man kan göra med dem (de med färgad text är länkar till recept). Från vänster i bilden ser vi: 

Rabarberpaj eller rabarberkompott med vaniljmascarpone
Långbakade tomater med vitlök och olivolja blandade med färsk basilika och balsamvinäger. Eller en caprese med små halverade tomater, mini mozzarellor, basilika, svartpeppar och olivolja. Eller en ljuv tomatsås till pasta smaksatt med anis, citron och grädde.
Sparrisfrittata eller sparris med tomater, krasse och prästost. Eller sparris slungad i smör med salt och citron. Kanske lite hyvlad parmesan. 
Ugnsbakad färska lökar med smör och timjan på saltbädd. Eller fint strimalde i en sallad eller kokade med smör. 
Lättkokta morötter slungade i smör, apelsin och persilja. 
Spenat och ricotta cannelloni eller små spenatpajer med muskot och nötter. Eller lätt fräst i smör, piripiri och salt. 
Och ägg, så mycket ägg. Gör sega maränger med choklad på vitorna och lemoncurd på gulorna. Eller bondomelett med potatis, purjo, oliver, lagrad ost och massa färska kryddor. Eller en ricottakaka eller italiensk chokladtårta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar