17 maj 2011

Citronkaka x 2

Två recept hämtade ur två olika kokböcker kommer här. Det ena har jag inte gjort på flera år men jag minns hur god jag tyckte den var och intill receptet på Blågul citronkaka har jag skrivit "himla god och syrlig". Jag är omåttligt förtjust i citron och syrlighet i mat och bakverk och den här kakan passar mig därför väldigt bra. Receptet är hämtat ur kokboken Rosendals Trädgårdscafé av Monika Ahlberg och är en favorit bland böcker på sött tema.
Den andra kakan, citronkaka med sesamfrön, gjorde jag häromdagen och det var framförallt idéen med att klä kakan i sesamfrön som jag gillade. Receptet är det första jag ger mig på att laga från den fina kokboken Smaker från Saltå Kvarn
Den största skillnaden mellan de två citronkakorna är fettet. Den ena kakan innehåller en ganska stor mängd smör och den andra bara en lite mängd olja. Och det märks tydligt i smak och konsistens. Smörkakan blir mer smältig än den andra. Och så har de olika citronkaraktär då den ena kakan har både saft och skal från citron och den andra bara skal men i en större mängd. 
Ja det är bara att testa och se vilken man gillar bäst eller så ger man sig på en kombination av recepten. Jag är sugen det, att göra en saftig, smörig och syrlig citronkaka med ett knäckigt täcke av sesamfrön. Oh, det kan bli bra. Återkommer med rapport om jag lyckas.


Ibland har man lite för mycket tid. 


Citronkaka med sesamfrön
  • 3 ägg
  • 2 dl socker
  • 1 dl naturell yoghurt
  • 1 msk honung
  • 3 eko citron, rivet skal
  • 1/2 dl solrosolja
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 3 msk sesamfrön
  • 1 msk råsocker
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ihop ägg och socker till en fluffig vit smet. Rör i yoghurt, citronskal, honung och solrosolja. Blanda i en separat skål ihop vetemjöl och bakpulver, och vispa till sist försiktigt ned detta i smeten. Smörj en form med löstagbara kanter och strö sesamfrön på botten och kanter. Spara 1 msk till själva kakan. Ös ned smeten i formen, strö över råsocker och sesamfrön och grädda den i cirka 30 minuter. Tag ut kakan och låt den svalna. 


Palsternackans notering: Mängden sesamfrön är snålt tilltagen i receptet tycker jag. Det gick åt en större mängd till min form. Jag gjorde kakan i en långsmal form för det hade de på bilden i kokboken och det såg fint ut, den hade dock inga löstagbara kanter men det gick bra ändå. 
Gör bara inte som jag och vänd kakan upponer innan den svalnat, då säckar den ihop. Om det nu inte är så att man föredrar en mer kompakt kaka förstås. 


Citronkaka med sesamfrön är god med te. 


Blågul citronkaka
  • 175 g smör
  • 3 dl strösocker
  • 2 ägg
  • 1 citron, skal och saft
  • 2 msk syltade apelsinskal
  • 3/4 dl blå vallmofrön
  • 2 dl vetemjöl
  • ca 2 dl vallmofrön att beströ formen med
Smält smöret och låt det svalna något. 
Blanda ner socker, ägg, citronskal och -saft, syltade apelsinskal och till sist mjölet. 
Häll upp smeten i en smord och vallmofröbeströdd form (cirka 23 cm i diameter).
Grädda kakan i 180 grader i cirka 35 minuter.
Pudra eventuellt kakan med florsocker och servera med vispgrädde. 


Tur att man har idogt arbetande vänner med bil så man slipper äta hela kakan själv. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar