15 maj 2011

Grillad tofu i mangosås

Den här fruktiga tofurätten åt jag på restaurang Rotas i Ponta Delgada och häromdagen fick jag receptet skickat till mig och testade då att laga den själv. Antalet ingredienser är som ni ser få och det är inget som är svårt eller krångligt. Men det är viktigt att man har riktigt bra råvaror med mycket smak. Man kan förbereda allt innan och bara steka på tofun när det är dax att äta. Jag kan föredra att öka på mängden ingefära en aning för att få mer sting. 


Snyggmarinering. 


Grillad tofu i mangosås
 3 port. 
  • 500 g fast tofu
  • 240 ml soja
  • 2 + 1 msk mynta
  • 2 lime, saften
  • 400 g  mangokött, välmoget
  • 1 tsk finriven ingefära
Marinera tofun i soja, lime och 2 matskedar finhackad mynta i minst tre timmar. Mixa mangokött, ingefära och 1 matsked mynta till en tjock sås. Grilla tofun i en grillpanna och tillsätt mangosåsen. Hetta upp och servera med basmatiris och sallad.


Tofu i mangosås med vitt basmatiris, rostad kokos & kardemumma. 


Receptmakare: Florica Cornea, kock på vegetariska restaurangen Rotas i Ponta Delgada

3 kommentarer:

  1. underbart, ska laga detta i veckan sörru. tack för en fin kväll. i like yo too!

    SvaraRadera
  2. Och ferresten... Vilken underbar resto den där Rotas verkar vara! Jag förstår att du vill hänga mer i den miljön. Skulle köpa ingredienser till tofu/mango-rätten men hittade bara superhårda mangosar kring möllan, kom iallafall hem med två stycken giganter à 500 g, så om ett par dar (eller veckor beroende på när de mognat) ska försöka mig på denna azoriska läckerhet! Längtar!

    SvaraRadera
  3. Mynta, mango och tofu i en och samma rätt. Låter grymt gott! Tack för ett finfint inlägg!

    SvaraRadera