8 maj 2011

Rabarberpaj med kokos

Det är maj månad och helt försvarbart att leva på rabarberpaj och sparris i olika former.
Det är kanske rentav det enda rätta.
Rabarbern sågs som ogräs där jag växte upp. Bladen var stora som tefat och stjälkarna grova som en slaktares underarm. Mamma lärde mig att bryta bladen från stjälkarna och lägga dem på jorden runt plantan för att de växer bättre då och helvete vad de växte. Och jag ville helst ta de största rabarbrarna och laga paj på men det fick jag inte. Nej de skulle vara späda och under våren var de uppskattade men senare under sommaren så tittade man knappt åt jätteplantan som fått fnatt och blivit träig.
Här i staden får man köpa rabarber på torget, det känns något apart för en lantis som mig.

En kväll kom Jens förbi och vi lagade sparrisrisotto, drack vin och hade det gött. Och eftersom jag anser att ingen måltid är helt komplett utan något sött - stort som smått - som avslut så nöp jag ihop en smulpaj innan han kom. Och eftersom jag inte kan göra något så kallat "plain" så blev det en improviserad variant smaksatt med kokos och kardemumma. Den luktade fantastiskt och smakade bra, speciellt klockan två på natten tillsammans med gin & tonic och några människor som inte ville gå hem.

Det här med mängd är svårt tycker jag så det här är en uppskattning av det jag använde. Jag tillhör den kategorin som gillar frukten i pajen mer än degen men där är vi som sagt två olika läger. Ni får, som vanligt, lita på ert eget goda omdöme och gå på känsla.


Första omgången med kaffe och andra med gin & tonic.


Rabarberpaj med kokos & kardemumma smul
1 pajform, 6-8 port.

  • rabarber
  • 1 dl socker
  • 1 msk potatismjöl
  • 150 g smör
  • 2 dl havregryn
  • 1,5 dl kokosflingor
  • 1 dl vetemjöl
  • socker, efter behag
  • ca 0,5 tsk kardemummakärnor
  • 3 kanelstänger

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en pajform. Skölj och skiva rabarbern i bitar och lägg ett rejält lager i formen. Strö på potatismjöl och socker och blanda runt rabarbern. Lägg ut de tunna kanelstängerna på rabarbern.
Nyp ihop smör, havregryn, mjöl, kokos och socker. Mortla kardemumman och blanda med smulorna. Smaka av så de är tillräckligt söta. Strö över smulorna på rabarbern och grädda i ugnen ca 20 min, se upp så den inte blir för brun. Lägg i så fall på lite folie och grädda klart.
Servera med vaniljsås, glass eller grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar