25 maj 2011

Säg Omelett med balsamvinäger!

Jag kan tycka att det är lite svårt att avgöra vad som platsar här på bloggen och inte. Vad är ni läsare intresserade av att läsa? Är det enkla rätter man slänger ihop en tisdag klockan sju efter jobbet eller är det långkok för söndagarna? Snygga lördagsluncher eller riktiga festmåltider? Eller kanske mat som är nästan gratis?
Kom gärna med önskemål om ni har några.

Det här omelettreceptet var inte tänkt som bloggmaterial från början men när Gaby gav ifrån sig ljud som jag tolkade som njutningsfulla när hon satte tänderna i den så omvärderade jag det. Kanske har ändå en enkel omelett sin plats här även om de flesta redan vet hur man gör en omelett?
Men det är å andra sidan inte alla som kan balsamvinäger-tricket.

I Peter Loewes kokbok Det goda Italien finns ett recept på den här balsamvinägerskvätta omeletten och redan första gången jag lagade den blev jag förundrad över hur gott det kunde vara med just ägg och vinäger.
Jag har gjort en matigare variant med grönsaker och riven ost men föredrar man en enkel omelett med bara lök och örter så kommer man bara närmare originalreceptet. Och då kan man vändsteka den så den blir mer pannkakslik.


Öppen omelett med balsamvinäger
2 port.
  • 4-5 ägg
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 tsk hackade örter, rosmarin, timjan, salvia
  • balsamvinäger
  • olivolja
  • salt
  • nymalen svartpeppar
  • riven lagrad ost, typ parmesan
  • grönsaker, t ex kokt potatis, zucchini, körsbärstomater, sparris,
Skiva löken tunt och stek den mjuk och genomskinlig i olivolja i en stekpanna. Preparera grönsakerna du vill ha i omeletten. Om de behöver fräsas så fräs dem nu och lägg åt sidan med löken.
Vispa ihop ägg, salt, örter och en finhackad vitlöksklyfta. Vänd ner grönsakerna i äggen, hetta upp en skvätt olivolja i pannan och häll i omelettsmeten. Stek på medelvärme. När omeletten stelnat nästan helt och bara har en liten krämig lös yta så skvätter du på lite balsamvinäger och strör över den rivna osten.
Ät på momangen!

Receptmakare: Peter Loewe och Maja Atterstig

1 kommentar:

  1. Jag älskar att läsa dina recept, både långkok och snabbmat! Ett par recept har blivit överförda till min receptpärm, med cred till dig förstås, som basrecept. Personligen gillar jag billig mat och minimalt med kött.

    SvaraRadera