10 maj 2011

Sparris med brynt hasselnötssmör

Jag vill skriva en haiku om sparris men vet inget om haiku så för allas bästa låter jag bli och delar istället med mig om idéer om hur man kan äta sin sparris.
I lördags stötte jag på en bekant med ett sällsynt spänstigt knippe sparris i sin näve. Jag frågade honom, som jag ser något som en gourmet, om var på torget man köpte den bästa sparrisen och han pekade helt självklart åt ståndet där de där tre urskåningarna står och säljer späda små blad och rotfrukter. Inte helt otippat. För 35 kronor fick man en bunt långa, krispiga sparrisar. De är de finaste jag haft i min ägo.
Dock kände jag inget större sug att laga sparris efter att ha ätit det tre dagar i rad men i skräck för att de skulle förgås i min kyl fick jag ta mig i kragen och tänka ut något bra.
Jag kom att tänka på en sallad jag gjorde förra året som hade följande ingredienser i sig: sparris, brännvinsost, krasse och tomat. Och så någon vinägrett på det har jag för mig. Jag gillade den mycket men ville inte göra samma igen så efter rådslag med matlagningspartner Fabian beslutade vi oss för en ljummen sallad med brynt smör och hasselnötter.
Är man mer inne på olja så föreslår jag en vinägrett på hasselnötsolja, sherryvinäger, salt och peppar. Och jag håller med Fabian aka ostexperten om att det hade varit bättre med en torrare ost till än den vällagrade svecian som vi använde.
Jag kommer inte gå in på detaljnivå över hur man bryner smör men här finns en redig dokumentation över hur man bäst går tillväga så läs gärna den.




Sparrissallad med brynt hasselnötssmör
2 port.
  • 1 knippe grön sparris
  • 10 tomater, små och i olika färger
  • krasse eller någon ört
  • salladsblad
  • ca 75 g vällagrad kraftig kosseost
  • 1 dl rostade hasselnötter
  • 50 - 75 g smör
  • en skvätt sherryvinäger
  • salt & nymalen svartpeppar
  • ev några citrondroppar 
Skölj sparrisen och bryt av den kraftigare delen av stammen. Koka sparrisen i vatten med salt, socker och en klick smör tills den uppnått den spänstighet du föredrar. Spola  av med kallt vatten. 
Lägg salladsblad på en tallrik, på med halverade småtomater och örter eller krasse. 
Bryn smöret och tillsätt en skvätt sherryvinäger, salt och peppar. Låt svalna något så du kan smaka av ordentligt. Rör ned de krossade rostade hasselnötterna i smöret och rör runt. Veva ner sparrisen i smöret och lägg sedan upp dem på salladstallriken. Skeda över nötsmöret. Hyvla eller tärna osten och toppa med den. 
Ät på momangen!

Man kan låta brynt smör stelna och sedan rulla kulor av det eller skära bitar och servera på det sättet också till varma grejer.


2 kommentarer:

  1. Oj, brynt hasselnötssmör låter helt fantastiskt, det hamnar på att-prova-listan!

    SvaraRadera
  2. Carl: Fantastiskt är precis vad det är. Beurre noisette upphöjt till 2.

    SvaraRadera