19 juni 2011

Fläderblomssaft i grevens tid

Har man tur bor man granne med en Sambucus Nigra.


Gör det nu eller ångra att du inte gjorde det resten av året. Det kan låta hårt men det är precis så det är. Här i Skåne står fläderbuskarna i full blom och somliga har redan blommat över. Kan hända att de håller veckan ut men det fina med att göra det nu i dagarna är att då har man saften klar till midsommarafton. För vad smakar bättre än en drink på fläder, sprit, jordugubbar & citron när solen aldrig vill gå ner?
Jag kan inte skryta med att ha kokat så många olika sorters saft i min dag men vill ändå påstå att fläderblomssaft är den enklaste - och godaste - att göra. Och man får så mycket tillbaka för den ynka ansträngning det faktiskt är att göra ett kok. Jag kan inte lova något men jag har hört att de som gör egen fläderblomssaft får ligga lite mer än andra. Joråsåattde.
För den som inte har Sambucus nigra i sin trädgård och bor i Malmö kan jag rekommendera en tur till Pildammsparken eller Slottsparken. Och så står det ett praktfullt träd nere på Ribban.
Förra året var jag riktigt ambitiös och äventyrslysten och gjorde egen fläderblomschampagne med Jens. Det var hans idé och jag var inte svårövertalad. Ni hör ju själva, fläder och champagne, det bästa av två världar!
Man gör på liknande sätt som med saft men använder mindre citron och socker och så ska det inte stå så kallt. Fläderblommorna innehåller naturligt jäst och därför kan man brygga ett frizzante vin på dem. Faktiskt mycket imponerande. Fläderblomschampagnen var ett mycket lyckat projekt ända tills den dagen jag skulle hälla ut innehållet ur en flaska (man kan inte spara dem så länge) och den sköts rakt in i min bröstkorg med en jäkla smäll. Trycket hade blivit så stort i flaskan så när jag lättade en aning på skruvkorken flög den iväg åt ena hållet och flaskan åt andra. Chocken av att få en glasflaska smockad på revbenen var rejäl och sedan blev det ett ordentligt blåmärke.
Faktum är att jag blev så himla rädd för den där champagnen att jag inte vågade röra de återstående två flaskorna så de står fortfarande kvar i min garderob. Kanske finns det någon modig person som är sugen på en fläderchampagne från 2010? Välkommen att hämta den hemma hos mig i så fall.


Det här konserveringsglaset räcker precis till en sats saft. 


Fläderblomssaft
  • 25-35 blomklasar
  • 3 eko citron
  • 1,5 - 2 kg strösocker
  • 50 g citronsyra
  • 1,5 l vatten
Om man vill spara sin saft länge så tar man den större mängden socker hälsar Anna Bergenström.
Palsternackan hälsar att det brukar gå fint att spara den ett år på den mindre mängden. Vill man ha mycket mindre socker i så kan man hälla upp saften på plastburkar när den är klar och förvara i frysen.
Koka upp vatten i en kastrull och rör ner socker och citronsyra. Rör tills det smälter och ställ åt sidan. Lägg blommorna i ett stort krus eller en stor glasburk. Tvätta citronerna, skär dem i tunna skivor och lägg ovanpå blommorna. Slå på sockerlagen och rör runt. Låt svalna och täck med en tallrik. Ställ svalt i 3 - 5 dagar och rör om saften några gånger om dagen. Sila av saften genom en silduk och häll upp på perfekt rena flaskor.

Receptmakare: Anna Bergenström ur boken Annas mat

3 kommentarer:

  1. Tips tips: om man som jag hatar att slänga saker, så kan man göra marmelad på citronen man har haft i saften. Skär citronskivorna i mindre bitar och koka ihop dem med en dl saft och socker efter smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde lemon curd av de överblivna citronskivorna förra året. Den blev supergod och håller fortfarande i kylen!
      Detta år jäste en av fem byttor efter 4 dagar i källaren när jag skulle göra saft, så nu testar jag att göra champange.Har precis lagt in två flaskor i kylen som bubblade som tusan (korkarna är inte helt åtdragna). Spännande! Den blir nog väldigt söt, för jag använde 1 kg socker till 4 liter vatten. Jag har inte heller haft vinäger i som det står i en del champangerecept. Ska nog plocka fler blommor om ett par dar och prova lite varianter.

      Radera
  2. Linnea:det är ju en superbra ide! Ska göra det nästa år. Tack för tipset!

    SvaraRadera